Het is gratis, gemakkelijk, je kan het overal doen én het heeft ontelbaar veel voordelen voor je gezondheid: wandelen. Een halfuurtje wandelen per dag heeft al grote positieve gevolgen voor je gezondheid. Wij zetten graag 10 redenen op een rijtje waarom wandelen zo fantastisch goed is.

1/ Het is goed voor je hart

Een halfuurtje wandelen per dag verlaagt je bloedruk en je cholesterolgehalte. Het verbetert ook de conditie van je hart en bloedvaten. Als je één uur per week actief bent, daalt het risico op hartproblemen al met 50 procent.

2/ Sterkere botten

Wandelen versterkt je botten, waardoor je minder kans hebt op osteoporose. Je botten worden niet alleen sterker, als je veel wandelt bouw je nieuwe botmassa op. Je gewrichten worden er ook een stuk soepeler door.

3/ Het is ideaal voor beginners

Wandelen is de ideale vorm van beweging voor wie wat meer wil bewegen. Bij wandelen heb je niet snel last van blessures. Voor wie volledig vanaf nul begint, is het wel raadzaam om langzaam op te bouwen.

4/ Je wordt er vrolijk van

Van wandelen word je vrolijk! Een stevige wandeling heeft hetzelfde effect als antidepressiva. Tijdens het stappen wordt endorfine aangemaakt, waardoor je je beter voelt.

5/ Goed voor de lijn

Wandelen is een uitstekende manier om gewicht te verliezen. Oké, de kilo’s vliegen er niet supersnel af, maar op lange termijn verlies je wel degelijk gewicht. Bovendien is het gewichtsverlies vaak definitiever dan wanneer je vermagert met een dieet.

 6/ Het voorkomt dementie

Uit onderzoek blijkt dat wandelen het perfecte medicijn is tegen dementie en Alzheimer. Regelmatig wandelen – 3 wandelingen per week van zo’n 30 tot 45 minuten – vertraagt de mentale achteruitgang.

7/ Minder kans op diabetes

Een dagelijks wandelingetje verlaagt het risico op diabetes type 2 met zo’n 58 procent.

8/ Je slaapt er beter door

Raak je moeilijk in slaap? Ga dan ’s morgens of in de vroege avond een toertje wandelen. Het helpt je ontspannen en het maakt je lichaam moe. Door veel te wandelen verbetert ook de kwaliteit van je slaap.

9/ Hallo sterke spieren!

Door vaak te wandelen worden je spieren een stuk sterker. Aanvankelijk zal je dit vooral voelen aan je kuitspieren, maar ook je andere spieren volgen snel. Tijdens het wandelen wordt namelijk ook de rest van je lichaam actief betrokken.

10/ Minder ziek

Wandelen versterkt het hart en bloedvaten: daardoor kan je immuunsysteem goed zijn werk doen in je hele lichaam.