Heb je het gevoel altijd moe te zijn? Misschien ligt het aan de herfst die eraan komt en heb je nu al last van een vroege herfstblues. Maar misschien is er wel iets anders aan de hand. Volgende redenen kunnen  de oorzaak zijn waarom je altijd vermoeid bent.

iStock_000059351896_Medium

1. Je bent gestopt met sporten

Je hebt je workout even gelaten voor wat ze is omdat je te moe bent. Maar net door niet te sporten, werk je vermoeidheid in de hand. Studies wijzen uit dat wie drie keer per week aan sport doet, zich minder vermoeid voelt en meer energie heeft. Het sporten hoeft overigens slechts 20 minuten te duren om resultaat te boeken.

2. Je drinkt niet genoeg water

Zelfs een lichte dehydratatie kan een gevoel van vermoeidheid veroorzaken. Dehydratatie zorgt ervoor dat je bloed dikker wordt, waardoor het hart harder moet werken. Hierdoor bereikten zuurstof en voedingsstoffen minder vlug je spieren en organen, en voel je je moe. Meer water drinken dus!

3. Je hebt last van ijzertekort

Gebrek aan ijzer in het lichaam kan ook een reden zijn waarom je je zwak, moe en geïrriteerd voelt. Eet meer groene groenten en noten en verhoog ook je inname van vitamine C (deze zal de opname van ijzer in je lichaam bevorderen).

4. Je bent een perfectionist

Omdat je alles perfect wil, zal je harder en langer werken dan nodig is. Hou op met onrealistische en/of moeilijk haalbare doelen te stellen. Moet je een project afwerken, doe dat dan in een vooraf bepaalde (realistische) tijd. Langer werken aan iets wat eigenlijk al afgewerkt is, zorgt voor meer stress, niet voor perfectie.

5. Je maakt van een mug een olifant

Overal zie je rampen en tegenspoed, je hebt schrik van alles. Voorbeelden? Wanneer je baas je uitnodigt voor een onverwachte meeting, denk je meteen dat hij dat doet om je persoonlijk te ontslaan. Wanneer je een aangetekende brief krijgt, denk je meteen het ergste…. Zoveel schrik hebben, is uitputtend, zowel lichamelijk als mentaal.

Wanneer je dergelijke negatieve gedachten krijgt, adem dan eens heel diep in en uit en vraag jezelf af hoe groot de kans is dat die doemscenario’s zich effectief voltrekken. Breng meer tijd in de natuur door, ga mediteren, doe aan sport, deel je angsten met je vrienden… het zal je helpen om de dingen meer te relativeren.

a

6. Je hebt niet ontbeten

Voedsel is brandstof voor je lichaam. Ontbijten is een goede manier om je metabolisme een kickstart te geven en meer energie te hebben gedurende de dag. Kies uiteraard voor een gezond ontbijt: fruit, havermout, eieren, (Griekse) yoghurt…

7. Je eet te veel junkfood

Voedsel met veel vet, enkelvoudige koolhydraten en suiker zorgen voor een korte energieboost, meteen gevolgd door een dip. Probeer de suikerpieken in je bloed te vermijden en zeg neen tegen snoep, gebak, taartjes of wit brood. Kies voor voeding met trage suikers: volkorenbrood, peulvruchten, volkorenrijst, groenten….

8. Je kunt geen ‘neen’ zeggen

Nooit ‘neen’ durven zeggen en iedereen willen plezieren, is bijzonder vermoeiend. Op lange termijn kun je je zelfs gefrustreerd voelen omdat je altijd dingen moet doen die je eigenlijk niet wil. Train jezelf door bijvoorbeeld een paar keer luidop ‘neen’ te zeggen wanneer je alleen bent. Door jezelf ‘neen’ te horen zeggen, wordt het makkelijker om ook effectief ‘neen’ te zeggen wanneer de situatie zich voordoet.

9. Je hebt een rommelige bureau

Rommel veroorzaakt stress en zorgt ervoor dat je minder kunt focussen en vaker afgeleidt wordt. Ruim op het einde van elke werkdag je bureau op. Een nette bureau zal ’s morgens ook meer energie geven om aan je werkdag te beginnen.

10. Je werkt door tijdens je vakantie

Je mails checken terwijl je eigenlijk zou moeten relaxen aan het zwembad, is geen goed idee. Zorg dat je niet afstevent op een burnout en zet je computer (en gsm) gewoon uit. Gun je hoofd wat rust, je zal als herboren terug aan het werk gaan en beter presteren.

11. Je drinkt alcohol voor het slapengaan

Een slaapmutsje klinkt oké, maar dat best tegenvallen. Alcohol verdooft eerder dan dat het de slaap opwekt. Probeer geen alcohol te drinken 3 tot 4 uur voor het slapengaan.

12. Je checkt je mails en social media-accounts vlak voor het slapengaan

Je brein verwart het blauwe licht van je smartphone, tablet of computer met daglicht en denkt dat het terug wakker moet worden. Gevolg: het inslapen lukt moeilijk, ook al ben je moe. En omdat je ’s nachts te weinig geslapen hebt, ben je overdag vermoeid. Probeer minstens een uur voor bedtijd niet meer te computeren. Bovendien zullen alle berichtjes en updates door je hoofd malen, wat een goede nachtrust niet bevordert.

 

Bron:  www.health.com