Salades zijn lekker en gezond maar soms ontbreekt de inspiratie om elke dag zo’n groene weldaad op tafel te toveren. Met ‘Green salads‘ lost Therese Elgquist dat probleem alvast op. Haar kookboek bevat lekkere ideeën voor heerlijke salades en groene bijgerechten. Wij proefden drie van haar creaties en vonden dat het (meer dan) goed was!

 

 

Salade met wilde rijst

Dit heb je nodig (voor 4 personen):

130 g wilde rijst (ca. 260 g gekookt gewicht) – 100 g boerenkool – 1 kg hokkaïdopompoen, of een andere eetbare soort, zoals flespompoen – 2 rode uien – 250 g sperziebonen – 2 avocado’s – 100 g biologische veldsla – 1 el koudgeperste olijfolie – 1 el plantaardige olie – flinke snuf Himalayazout – snufje versgemalen zwarte peper

Voor de dadelviaigrette: 1 verse dadel – 2 el milde, koudgeperste plantaardige – olie – 3 el versgeperst biologisch sinaasappelsap – flinke mespunt chilivlokken – Himalayazout – versgemalen zwarte peper

Voor de topping: 40 g pecannoten

Zo maak je het:

1. Kook de wilde rijst volgens de aanwijzingen op de verpakking (of gebruik voorgekookte). Laat afkoelen.

2. Verwijder de harde stelen van de boerenkool en scheur de bladeren in kleine stukken. Wrijf in met 1 eetlepel koudgeperste olijfolie en een snufje zout. Zet opzij.

3. Verwarm de oven voor op 200 °C. Schil de pompoen, verwijder de pitten en snijd hem in plakken. Pel de uien en snijd ze in stukken. Leg de pompoen en uien op een met bakpapier beklede bakplaat en meng ze met plantaardige olie, zout en peper. Rooster 20 minuten in het midden van de oven. Roer alles halverwege om.

4. Stoom of blancheer de bonen 7 minuten. Leg ze daarna meteen in koud water om doorgaren te voorkomen.

5. Rooster de pecannoten in een droge, hete koekenpan. Laat afkoelen. Schep het vruchtvlees uit de avocado.

6. Ontpit de dadel en hak hem fijn. Meng met een staafmixer de ingrediënten voor de dadelvinaigrette en breng op smaak met zout en peper.

7. Meng de wilde rijst, pompoen, ui en bonen met de helft van de vinaigrette. Verdeel het rijstmengsel, de veldsla, boerenkool en avocado over een grote schaal. Bestrooi met de pecannoten. Geef de rest van de dadelvinaigrette er los bij.

 

 

Gebakken spitskool

Voor het bakken of roosteren is spitskool ideaal. Hij wordt heerlijk zacht, maar blijft toch knapperig.

Dit heb je nodig (voor 4 personen):

2 middelgrote witte spitskolen – 3 el koudgeperste olijfolie – 2 tl gedroogde daslook (of naar wens gedroogde kruiden en een flinke snuf knoflookpoeder) – ½ tl zoutvlokken ruim versgemalen zwarte peper

Voor de topping: ½ portie kruidenolie – 20 g pecannoten – 30 g Parmezaanse kaas (naar wens)

Zo maak je het:

1. Verwarm de oven voor 225 °C. Verwijder de buitenste bladeren van de spitskolen en snijd ze in vieren. Leg ze met een platte kant op een met bakpapier beklede bakplaat.

2. Meng de olie, daslook, peper en het zout. Bestrijk de kolen rondom zorgvuldig met dit mengsel.

3. Bak 30 minuten in het midden van de oven, tot de buitenkant kleurt en knapperig is. Keer de kolen halverwege.

4. Rooster de pecannoten in een droge, hete koekenpan. Laat afkoelen.

5. Verdeel de spitskool over een schaal, besprenkel ze met de kruidenolie en bestrooi met de pecannoten. Bestrooi naar wens met geraspte Parmezaanse kaas.

 

 

Gegrilde nectarines

Dit gerecht is geïnspireerd op de Italiaanse caprese, maar met nectarines in plaats van tomaten en cashewnotenricotta in plaats van mozzarella. Lekker als voorgerecht, voor bij de maaltijd of zelfs als nagerecht!

Dit heb je nodig (4-6 personen):

4 rijpe maar stevige biologische nectarines – 1 el plantaardige olie – ½ tl zoutvlokken

voor de cashewnotenricotta: 90 g cashewnoten, 30 minuten geweekt – 1 el versgeperst citroensap – 3 el water – 1 el edelgistvlokken – een handvol basilicum – een handvol munt – Himalayazout

voor de topping: 20 g pijnboompitten – verse basilicum en munt – tuinkers

Zo maak je het:

1. Giet de geweekte cashewnoten af. Meng ze met het citroensap, water en de gistvlokken in een keukenmachine tot een gladde massa. Je kunt ook een staafmixer gebruiken. Afhankelijk van de capaciteit van de machine duurt dit 5-10 minuten. Stop af en toe om het mengsel van de kanten af te schrapen. Breng op smaak met zout. Voeg het basilicum en de munt toe (maar bewaar een beetje voor de topping!) en meng nog een paar keer op de pulseerstand.

2. Rooster de pijnboompitten in een droge, hete koekenpan licht goudbruin.

3. Halveer de nectarines en verwijder de pit. Bestrijk ze met de olie en bestrooi licht met zout. Gril de halve nectarines of bak ze in de grillpan tot ze zacht worden en mooie grillstrepen krijgen. Snijd ze is grove stukken.

4. Strijk de cashewnotenricotta uit op een schaal en maak met een lepel mooie figuren. Leg de nectarines erop. Bestrooi met pijnboompitten, tuinkers, munt en basilicum.

 

 

In ‘Green salads’ van Therese Elgquist vind je recepten voor gezonde, groene, lekkere salades met veel kleur- en smaakcontrasten. Therese Elgquist is schrijver, styliste en receptenmaker. Ze houdt van gezonde, groene, mooie en uitgebalanceerde gerechten met vele texturen en smaken. ‘Green salads’  – Therese Elgquis – 17,99 euro – Forte Uitgevers