Tijdens de feestdagen had je geen zin om die heerlijke toastjes, verse kroketjes en  dat extra glas champagne af te slaan. Het gevolg: er zijn (net zoals elk jaar) weer  wat feestkilo’s bijgekomen. Het goede voornemen van velen is dan ook om dat  extra gewicht kwijt te geraken. Wij helpen je meteen op de goede weg.

 

1. Fist things First

Iedereen weet dat de beste methode om gewicht te verliezen, uit de combinatie van gezonde voeding en sporten bestaat. Maar blijkbaar is de volgorde van die twee belangrijk: onderzoekers aan de Harvard University ontdekten dat je eerst moet beginnen met sporten en pas daarna met het dieet.

Waarom? Lichaamsbeweging stimuleert ons om gezond te eten. Wanneer je naast het diëten ook aan sport doet, is de strijd tegen die extra kilo’s veel effectiever en kan je het dieet ook veel langer volhouden. Bovendien zorgt een intensieve sportsessie voor verzadiging, waardoor je minder geneigd bent om je op die chips te storten.

2. Zoek een buddy

Gedeelde smart is halve smart. Ga daarom op zoek naar een collega, vriendin, nichtje,… die ook die feestkilo’s wil kwijtgeraken. Zo motiveer je elkaar om geen enkele sportsessie over te slaan.

Niets werkt meer motiverend dan als je dreigt over te komen als een opgever. Bovendien kan je gezonde recepten met elkaar delen of zelfs samen gezellig koken. Met andere woorden: het nuttige aan het aangename koppelen.

Happy Woman smiling on weighing scales

3. There is a limit

2 Unlimited mag dan wel het tegendeel beweren, maar er is wel degelijk een limiet. Ben je niet bepaald een sportief type? Stort je dan niet meteen 5 dagen per week op krachttraining. Want zo is de kans op blessures groot en ben je meteen buiten strijd. Zoek dus een sportschema dat bij je past.

Zwemmen belast je spieren minder, maar je pakt er wel je billen en buik mee aan. Bovendien is een half uurtje baantjes trekken al goed voor een verbranding tot 400 kilocalorieën. Conclusie? Stel een realistisch schema op, desnoods met een personal trainer. Je kans op slagen ligt zo pakken hoger.

4. Denk ook eens aan pretoxen

Het is een beetje vijgen na Pasen (of opgevulde kalkoen na Kerstmis), maar voorkomen is beter dan genezen. In de plaats van de schade achteraf te herstellen, kan je je lichaam ook op voorhand in topconditie brengen met een pretox. Wat dat inhoudt? Zo weinig mogelijk alcohol drinken en onder andere avocado’s en spinazie op het menu zetten. Dat zorgt voor een optimale werking van je lever.

Daarnaast hou je het best bij eenvoudige gerechten om dat typische opgeblazen gevoel te voorkomen, zoals havermoutpap met fruit en een slaatje met kip of tonijn (zonder croutons en vinaigrette). Als snack zijn noten een goede optie. Misschien kan je nu al beginnen pretoxen voor dat overheerlijke valentijnsmenu dat eraan zit te komen?