Er zijn zo van die feestdagen waarvan je niet eens weet dat ze bestaan. Zo is het zaterdag 6 mei Internationale Anti-Dieetdag. Een feestdag die we alleen maar kunnen omarmen! Het is een dag vol overgave aan guilty pleasures en heerlijke lekkernijen. Een dag waarop de weegschaal verboden terrein is! Expertes Nicky Somers en Anne-Sophie Grisar van Weight Watchers delen 5 tips voor een geslaagde Anti-Dieetdag.

De Internationale Anti-Dieetdag is in het leven geroepen om te wijzen op de gevaren van té strikte diëten. “Streng en afvallen gaan niet samen”, zeggen diëtiste Nicky Somers en coach Anne-Sophie Grisar van Weight Watchers.  “Als je jezelf te veel beperkingen oplegt, dan hou je het niet vol en komen de kilo’s er na verloop van tijd toch gewoon weer aan. Codewoord is een gezonde balans, die makkelijk in te passen is in je leven en waarbij er geen ‘verboden’ voeding bestaat. Dan is het eigenlijk elke dag een beetje Anti-Dieetdag”.

De twee dames hebben  vijf tips gebundeld voor een geslaagde Anti-Dieetdag die je daarna met gemak verder zet.

1. Weet waarom je eet

“Als je écht honger hebt, dan knort je maag. Maar ook als je net gegeten hebt, kunnen externe prikkels je hongerig maken. Denk maar aan een babbel over een nieuw restaurantje, de geur van een warme wafel of een plaatje van een caloriebommetje op Instagram. Als je weet waarom je iets wil weten, kan je bewustere keuzes maken. Probeer ook eerst te weten te komen of je honger of dorst hebt, want soms verwarren we de twee. Drink altijd eerst een glas water voor je iets eet.

2. Eet bewust

“Heel belangrijk: neem je tijd om iets te eten. Ga op een rustig plekje zitten zonder afleidingen. Eet niet te snel, want je krijgt pas na 20 minuten een verzadigd gevoel. Geniet met volle teugen van je eerste hap. Neem de structuur, smaak en geur waar en kauw minstens 30 keer.”

3. Gun jezelf een guilty pleasure

“Verboden eten is vaak hetgeen waar je écht zin in hebt. Als je het gaat uitstellen, wordt het verlangen alleen maar groter, met frustraties tot gevolg. Gun jezelf daarom af en toe iets lekkers, zonder je achteraf schuldig te voelen. Een goede leidraad is om in  80% van de gevallen te kiezen voor gezonde voedingsmiddelen (volkoren producten, vis, groenten, fruit). Voor de andere 20% mag je gerust eens zondigen met een lekker stuk pizza, een taartje of een glaasje wijn.

4. Beweeg voldoende: ga shoppen!

via GIPHY

“Heel wat mensen krijgen al een lichte paniekaanval bij het horen van het woord ‘sporten’. Maar dat hoeft helemaal niet. Voldoende bewegen kan ook door gewoon een wandelingetje te maken of eens goed te gaan shoppen. Sporten mag geen plicht zijn, maar iets positief. Dan wordt het veel gemakkelijker.”

5. Vergeet jezelf niet

“Even tot rust komen en genieten van me-time kan wonderen doen: je kan direct de wereld aan. Het hoeft heus geen volledige dag te zijn, plan elke dag wat me-time in en leg de focus op jezelf.”

(Bron: Weight Watchers)