Een lang en gezond leven, daar tekenen we voor! Helaas hebben we allemaal wel een aantal slechte gewoontes die onze gezondheid – en dus ons leven – in gevaar brengen. Het goede nieuws is: het is nooit te laat om met gezonde gewoontes te starten en zo meer kwaliteitsvolle jaren aan je leven toe te voegen, ongeacht je leeftijd.

1. Stop het eten van bewerkte voedingsmiddelen

Bewerkte voedingsmiddelen zijn voedingsmiddelen waar een fabrikant allerlei additieven aan toevoegt, zoals vetten, suiker, zout, zetmeel, een resem E-nummers… Het aanbod van deze voedingsmiddelen is overweldigend: chips, soepen, snacks, snoep, koeken, frisdrank, diepvriesmaaltijden, ontbijtgranen, noem maar op. Het gevolg is dat we veel te veel verzadigde vetten, zout en suiker naar binnen werken, en veel te weinig vezels. Met als resultaat dat we met z’n allen ook meer last hebben van een hoge bloeddruk, cardiovasculaire ziektes, kankers, diabetes en overgewicht, én dus vroeger sterven. 

Wat wel wél kunnen doen: meer vezelrijke voeding eten, verse producten in huis halen en meer groenten eten. Heb je weinig tijd om elke dag te koken? Maak dan gezonde maaltijden op voorhand klaar (die je eventueel kunt invriezen), koop kant-en-klaar salades (maar laat de vaak ongezonde dressing achterwege!), haal diepgevroren groenten in huis.

2. Stop met roken

Hoeft het nog gezegd? Roken is schadelijk voor de gezondheid en verkort je leven aanzienlijk. Goed om weten is dat je lichaam verbazend vlug herstelt als je stopt met roken. Na 1 jaar stoppen is het risico op een hartaanval al met de helft verlaagd in vergelijking met iemand die wel nog rookt. Ook het risico op longkanker kun je drastisch verlagen door te stoppen, ook al rook je al je hele leven. En vergeet vooral deze niet onbelangrijke bonus niet: je zal je niet alleen jonger voelen, maar je zal er ook jonger uitzien omdat ook je huid meer zal stralen.

3. Stop met stilzitten: beweeg meer

Lang stilzitten is slecht voor de gezondheid en verhoogt onder andere het risico op hart- en vaatziekten, diabetes en overgewicht.  Sommige onderzoeken stellen dat lang stilzitten zelfs schadelijker voor de gezondheid is dan roken! Vooral mensen met een bureaujob zouden daarom om de 30 minuten even moeten bewegen. De trap nemen in plaats van de lift, de auto net iets verder parkeren, even rondwandelen…

4. Wees minder opvliegend, laat je frustraties en woede varen

Negatieve emoties als woede en frustratie zijn nefast voor de gezondheid. Als je altijd boos of opvliegend bent, stijgt het niveau van het stresshormoon cortisol, met negatieve gevolgen voor je hart, het metabolisme en het immuunsysteem. Met andere woorden: welke je frustratie ook is, het is het niet waard je gezondheid eraan op te offeren. Opgekropte woede, aanslepende frustraties of een vete waarvoor je geen oplossing ziet… zoek naar een manier om het op te lossen, en leer te vergeven.

5. Werk aan je sociaal netwerk, omring je met vrienden en familie

Als je kan terugvallen op een (sterk) sociaal netwerk, dan heb je minder risico op depressies en hartaanvallen. Eenzaamheid maakt niet alleen triest, maar ook ongezond. Heb je weinig familie of ben je bijvoorbeeld verhuisd naar een stad waar je weinig mensen kent? Doe aan vrijwilligerswerk, sluit je aan bij een sportclub of toneelvereniging… kom meer buiten en leer nieuwe mensen kennen.

6. Slaap voldoende

Uit studies is gebleken dat te weinig slapen (minder dan 6 uur) en te lang slapen (meer dan 9 uur) je leven aanzienlijk verkort. Een goede nachtrust brengt letterlijk rust en helpt je lichaam om stress, depressie en hart- en vaatziekten af ​​te weren.

Slaapproblemen? Richt je slaapkamer ‘slaapvriendelijk‘ in (voldoende verduisteren, geen televisie in de kamer, niet te warm of te koud… ) en/of probeer meditatie om sneller in slaap te vallen.

7. Hou op met te stressen

Stress is gevaarlijker voor lichaam en geest dan je denkt. Wil je jouw gezondheid verbeteren en langer leven, dan dien je langdurige stress uit de weg te gaan. Makkelijker gezegd dan gedaan natuurlijk, maar mediteren en ontspanningsoefeningen zijn alvast een goed begin. Roep desnoods professionele hulp in en ga te rade bij je huisarts.