Wil je ook op een drafje extra kilo’s kwijtspelen? En vertrouw je daarbij op een dieet dat – 5 kilo op 7 dagen belooft? Niet dat we de pret (nou ja) willen bederven, maar wij vragen ons af: hoeveel kun je eigenlijk écht afvallen op een week tijd?

Volgens voedingsspecialiste Lauren Slayton, auteur van The Little Book of Thin, val het nogal tegen met dat afvallen op korte tijd: “Over het algemeen, en wanneer je echt heel hard je best doet, zal je waarschijnlijk maximum 1 tot 1,5 kilo afvallen op een week.”

weight check

Dat getal hangt af van een aantal factoren:

– je startgewicht: mensen met meer overgewicht gaan vlugger afvallen dan mensen met weinig overgewicht

– je levenswijze: grijp je elke dag naar junkfood en beperkt je lichaamsbeweging zich tot liggen op de sofa, dan zal je vlugger afvallen als je plots wel gezond eet en beweegt. Had je al voorbeeldige voedingsgewoontes en deed je al aan sport, dan zal het moeilijker zijn om bijkomend af te vallen

– sommige mensen beweren meer kilo’s te verliezen met een grondige detox, maar die kilo’s zijn geen vet maar water.

Hoe zit het dan met blijvend gewichtsverlies?

Jezelf fixeren op snel afvallen, is trouwens geen goed idee: “Wanneer je blijvend wil afvallen, heeft het geen enkele zin om veel kilo’s op korte tijd af te vallen, vooral omdat deze er na het dieet meteen weer bijkomen.”

Een dieet kan een goede kickstart zijn om overgewicht aan te pakken, maar zal slechts voor een tijdelijk gewichtsverlies zorgen én houdt het gevaar in dat je metabolisme vertraagt.

Een permanent gewichtsverlies vraagt om een verandering in levenswijze:

– gevarieerd en gezond eten

– regelmatig bewegen en aan sport doen (vooral intervaltraining zou goed zijn om je gewicht beter te beheersen)

– een lange termijn visie: gewicht verliezen aan een wat trager tempo en de kilo’s ook voor altijd kwijtspelen

 

Meer tips om af te vallen? Lees onze andere posts over afvallen, onder andere 14 redenen waarom je dieet niet lukt en 6 manieren om gewicht te verliezen terwijl je slaapt.