Actrice Charlize Theron, gehuld in een gouden jurk, spuit wat parfum op en zegt zwoel in de camera “J’adore, Dior”. Het iconische beeld is maar een van de talrijke voorbeelden van hoe beautymerken graag celebs inschakelen. Maar een deel van bekend Hollywood gaat een stapje verder en lanceert zelf een beautymerk. Wij zetten de acht absolute successen op een rijtje.

The Rachel lives on

Wie? Jennifer Aniston.

Wat? Living Proof, een lijn haarproducten.

Waarom memorabel? The Rachel, het kapsel dat Aniston droeg in de beginjaren van de sitcom Friends, veroverde in de jaren 90 de hele wereld. Dus als de actrice het gezicht én mede-eigenaar van een merk van haarproducten wordt, weet je dat het menens is. Living Proof werd vorig jaar officieel volledig overgekocht door Unilever, maar toch blijven de producten onlosmakelijk verbonden met Aniston.

 

 

Taboebreker

Wie? Iman Abdulmajid.

Wat? IMAN, make-up, huidverzorging en parfum.

Waarom memorabel? Al in 1994 lanceerde Iman het eerste beautymerk met producten voor vrouwen met een getinte en donkere huid. Met 16 tinten foundation zorgde het Somalische model voor een revolutie in het beautylandschap. Ondertussen is IMAN ook uitgebreid met parfum, boeken, handtassen, sieraden en mode-accessoires.

 

 

 

Heerlijk betaalbaar

Wie? Drew Barrymore.

Wat? Flower, een beautylijn met o.a. make-up en parfum.

Waarom memorabel? “90 procent van de tijd draag ik geen make-up.” Niet meteen goede reclame voor haar beautymerk Flower, maar toch komt de uitspraak echt van Drew Barrymore. De visie van de actrice? Voor de weinige keren dat je wel make-up draagt, kan je maar beter goede producten gebruiken. Bovendien kosten haar poeders en smeersels helemaal niet veel én zijn ze voorzien van een (hoe kan je raden) bloemachtige verpakking.

 

Eeuwig jong

Wie? Gwyneth Paltrow.

Wat? Goop (o.a. beautyproducten).

Waarom memorabel? Wie bloedzuigers gebruikt als beautyritueel, maakt niet altijd een geloofwaardige indruk. Toch mag je Goop, het lifestyleproject van actrice Gwyneth Paltrow, een succesverhaal noemen. Wat in 2008 begon als een simpele nieuwsbrief met artikels over je innerlijk goed voelen, is intussen uitgebreid met een magazine, kledinglabel, make-up & verzorgingsproducten. Vorig jaar voegde Paltrow daar haar eigen huidverzorgingslijn aan toe.

 

Black & white

Wie? Rihanna.

Wat? Fenty Beauty, make-up.

Waarom memorabel? Iman bracht dan wel eerst foundation voor vrouwen met een getaande huidskleur op de markt, Rihanna ging nog een stapje verder. Haar make-uplijn, die pas sinds dit jaar bestaat, telt maar liefst 40 kleuren. Van sneeuwwit tot ebbenhoutzwart: zowat elke kleur is vertegenwoordigd bij Fenty. Tot grote vreugde van heel wat vrouwen over de hele wereld.

 

Het oog wil ook wat

Wie? Miranda Kerr.

Wat? KORA Organics, een beautylijn die volledig bio is.

Waarom memorabel? Model Miranda Kerr gebruikt in KORA -producten enkel ‘hoogwaardige, gecertificeerde biologische ingrediënten, met producten die boordevol vitaminen en mineralen zitten als resultaat’. Dat bestaat toch al even, denken wij dan. Ja, maar het oog van het Victoria’s Secret-model wil blijkbaar ook wat. “Het moet ook mooi staan in de badkamer.” Toch is KORA niet gewoon zever in (mooie) pakjes, want het merk kaapte al verschillende prijzen weg.

 

Speciaal voor alle mama’s

Wie? Jessica Alba.

Wat? Honest Company en Honest Beauty, verzorgingsproducten en make-up.

Waarom memorabel? Jessica Alba begon niet met Honest Beauty om (louter maar) poen te pakken, ze heeft ook een missie. Toen ze in 2011 zwanger was, ging ze op zoek naar natuurlijke alternatieven voor de gebruikelijke producten die soms giftige stoffen bevatten. Onvindbaar, volgens haar. En dus lanceerde ze in 2012 Honest Company, een gamma veilige en ecologische producten voor moeder en kind. In 2015 volgde Honest Beauty, voor gezichtsverzorging en make-up in dezelfde lijn. Speciaal voor alle mama’s!

Wild (groen) katje

Wie? Kat von D

Wat?  Kat Von D Beauty, een make-uplijn.

Waarom memorabel?  Wie Kat von D niet kent: de Mexicaanse werd bekend door een realityshow over tatoeages. Haar unieke stijl viel meteen op en het duurde niet lang vooraleer ze een samenwerking startte met de beautyketen Sephora. Talloze collecties later kiest ze nog steeds voor stoere verpakkingen in plaatsje van strikjes en veel roze. Bovendien schenkt ze een deel van de opbrengst aan natuurorganisaties en zijn alle producten vegan. Een wild, maar ook groen katje dus!