Lichaamsbeweging zorgt dat je alerter en creatiever bent, en dat komt de productiviteit alleen maar ten goede. Natuurlijk is het slim om na je werk de sportschoenen aan te trekken, maar ook tijdens de kantooruren kun je beter wat beweging inlassen. Dat kan dankzij deze tips.

Zitten is het nieuwe roken. De regel is dus eigenlijk eenvoudig: probeer zoveel mogelijk te staan. Zelfs als je een zittend beroep hebt, is het perfect mogelijk regelmatig de benen te strekken en even rond te wandelen. Schrik om het je baas te vragen? Niet nodig! Extra beweging stimuleert de productiviteit én werkt prima tegen die middagdip. Veel beweegplezier!

Enkele tips voor meer beweging op kantoor:

  • Sta minstens om de drie kwartier even op om je benen te strekken. Doe enkele stretchoefeningen (via de 1 Minute Workout app) of maak een kort wandelingetje.
  • Zorg dat je telkens een glas water naast je hebt staan. Telkens als je glas leeg is, sta je op om het te vullen.
  • Zoek écht contact met je collega’s: communiceer niet via mail of telefoon, maar stap even naar elkaar toe. Ook nog eens bevorderlijk voor de teamspirit.
  • Vergader anders: wandel eens rond tijdens een vergadering of ga in een cirkel staan. Want staan is alvast een eerste stap.
  • Vul je pauze goed in: maak een gezellige wandeling met de collega’s, fiets naar de stad en doe alvast enkele boodschappen of richt eens een sessie yoga in voor de collega’s.
  • Neem het openbaar vervoer: natuurlijk fiets of stap je liefst naar het werk. Afstand te ver? Kies dan voor het openbaar vervoer. Naar het station wandelen, de bus nemen… Allemaal extra stappen. Bovendien ben je productiever als je geen filestress had.
  • Parkeer je auto wat verder.
  • Neem altijd de trap in plaats van de lift.
  • Gebruik een app. Verschillende apps kunnen je helpen om je bewegingsdoelen te halen.

Ideale apps voor op het werk:

Stand up

Zo geconcentreerd bezig dat je vergeet te bewegen? Niet dankzij Stand Up. De app geeft je een signaal wanneer het tijd is om even de benen te strekken. Het perfecte moment om even een glaasje water te halen, helpt je ook weer om voldoende te drinken. Win-win.

1 Minute Workout

Een stappenteller op je telefoon maakt dat je gemotiveerder bent om extra stappen te zetten. Maar ook andere apps kunnen bijdragen aan je voornemen. De app 1 Minute Desk Workout bestaat uit 45 gemakkelijke oefeningen. Je kiest uit zittend of staand en kunt ze perfect uitoefenen tijdens het werk omdat ze nooit langer dan een minuutje duren. Bovendien geeft de app je tijdens de werkuren een sportreminder.

(tekst: Goele Tielens/foto Getty Images)