Bloggen over brillen

195

12 SEPTEMBER 2013 | Brillen zijn enkel functioneel? No way. Ze bepalen even hard je outfit als een handtas of horloge. Dat vonden Carolien en Jeroen ook en daarom startten zij de website Eyeful. Niet de zoveelste modeblog, maar eentje die uitsluitend focust op brillen. Ja, dit is uniek in België. En ja, wij gingen deze brilbloggers even van heel dichtbij bekijken.

EYEFUL - CarolienJeroen

Carolien en Jeroen studeren beiden optiek en optometrie in Brussel. Het idee voor de blog is dan ook op school ontstaan. “Een vriend van ons merkte op dat er een overaanbod aan modeblogs te vinden is op het net, maar geen enkele daarvan focust op brilmode. Dat bracht mij op het idee om er zelf een te starten”, vertelt Jeroen. “Ik vroeg al snel aan Carolien om mee te werken. Zij is even gepassioneerd door eyewear als ik, dus werd ze de perfecte partner.” Na wat brainstormsessies kwamen de twee studenten op de ideale naam voor hun project: Eyeful. De naam geeft duidelijk aan waar ze mee bezig zijn. “Dat woord begint echt zijn eigen leven te leiden, nu zijn er ook al mensen die zeggen ‘dat is echt wel eyeful’. Best wel grappig eigenlijk”, vindt Carolien.

Uitlaatklep
De website vormt echt de creatieve uitlaatplek van de twee jongelingen. “Onze studies zijn redelijk technisch en er wordt heel weinig aandacht geschonken aan mode en trends. Het is dus leuk dat we onze creativiteit en persoonlijke smaak kunnen tentoonstellen op Eyeful”, vertelt Jeroen.

Uniek in België
Eyeful is uniek in België en dat wordt ook uitgespeeld. Zo mikken de bloggers via hun Engelstalige blogberichten doelgericht op een internationaal publiek. Volgens Carolien is het optiekwereldje redelijk klein. “Omdat Eyeful de enige blog is die de aandacht op brillen vestigt, beginnen ze ons daar al redelijk te kennen. We worden regelmatig uitgenodigd om nieuwe collecties te bekijken. Binnenkort is er ook een optiekbeurs in Parijs, dat is echt hét event waar iedereen naar uitkijkt. Daar valt vast veel inspiratie te rapen voor de site.”

Het ultieme accessoire
Persoonlijkheid en stijl zijn heel belangrijk voor team Eyeful. “Wij willen vooral gezichten tonen op onze website”, vertelt Jeroen ons. “Je kan natuurlijk ook gewoon een foto van een bril plaatsen, maar die ziet er meteen helemaal anders uit als iemand die op heeft.” Een bril is voor de twee optiekstudenten dan ook het ultieme accessoire. “Soms zie je mensen met een hippe outfit aan, maar een lelijk montuur. Dan denk je toch ‘Waarom?’. Een mooie bril maakt je look helemaal af!” De bloggers hebben dan ook hun eigen soort streetstyle. Op hun website plaatsen ze regelmatig foto’s van hippe brildragers die ze op straat tegenkomen. “Soms reageren mensen heel verlegen als je hen om een foto vraagt”, vertelt Carolien, waarop Jeroen aanvult: “Anderen zijn dan weer heel enthousiast en beginnen meteen overdreven te poseren.”

Vintage monturen
Volgens de bloggers hoeft een bril niet altijd een dure aankoop te zijn. Carolien kent een goedkoop alternatief. “Ideaal voor studenten zoals wij zijn de vintage monturen. Die vind je in tweedehandszaken of gewoonweg bij oma op zolder. Je laat er aangepaste glazen insteken, en voilà, een goedkope én unieke bril.”

Gouden raad
Eyewear is natuurlijk net als kledij onderhevig aan mode. De trend van dit seizoen wordt de metaallook en brillen met een eighties vibe. Maar eigenlijk maakt het niet zo uit welk model of kleur nu het hipst is in optiekland. Jeroen geeft ons dit advies mee: “Het belangrijkste is dat een bril past bij jou. Zijn de oversized monturen hip maar jij staat daar niet mee, dan hoef je die helemaal niet te dragen! Een bril moet bij je eigen stijl passen.” Een gouden raad!

Zin om de blog van Carolien en Jeroen zelf eens te bekijken? Surf dan naar www.eyeful.be.

Lindsi Dendauw