Je hebt het wellicht zelf al zo vaak gehoord: zodra je 30 – 40 jaar bent, wordt het moeilijker om een gezond gewicht te behouden en dat buikje weg te werken. “Omdat je metabolisme vertraagt”, klinkt het. Maar er is goed nieuws: je hoeft je daar namelijk niet zomaar bij neer te leggen.

Feit 1: buikvet kun je niet plaatselijk wegwerken, hoeveel buikspieroefeningen je ook doet. Wil je dat buikje kwijt, dan moet je het volledige vetpercentage van je lichaam aanpakken en aan je algemene conditie werken.

Feit 2: met ouder worden, vertraagt je metabolisme. Dat komt onder andere omdat je spiermassa vanaf je dertigste jaarlijks begint af te nemen. En omdat je met spieren meer energie verbrandt – ook in rust – zal je bij een mindere spiermassa ook minder energie nodig hebben, en dus ook minder calorieën verbranden. En daardoor kom je bij, ook al eet je niet meer (of zelfs minder) dan vroeger. Volg je een crashdieet, dan maak je de boel nog een tikkeltje erger: door ernstig calorietekort zal je lichaam om energie te vinden eerst het spierweefsel aanspreken, en dan pas het vet. Kort gezegd: je vetgehalte blijft hetzelfde maar je spieren verminderen, waardoor je metabolisme dus nog meer zal vertragen.

Dé manier om dit alles te voorkomen, is simpel: hou je spierweefsel op peil. Want: hoe meer spierweefsel je hebt, hoe meer calorieën je gedurende de dag verbrandt.

En precies daarom is krachttraining zo’n goed idee: je kweekt meer spieren én je voorkomt dat je lichaam bij een dieet  het spierweefsel wegwerkt. In plaats daarvan zal je (eindelijk!) vet verbranden. Je metabolisme werkt met andere woorden optimaal.

Onderzoek toont aan dat twee keer per week gedurende 25 minuten met gewichten werken ideaal is om je stofwisseling op gang te krijgen.

En er is nog goed nieuws! Een studie uitgevoerd bij meer dan 1.600 mensen tussen 21 en 80 jaar, toonde aan dat na 10 weken trainen met gewichten de spiermassa met ongeveer 1,4 kilo was toegenomen en dat het vetpercentage beduidend verminderd was (en het buikje dus ook). De proefpersonen trainden twee keer per week een half uur en werkten telkens setjes van 12 verschillende oefeningen is. En heel interessant: het maakte niet uit of ze 25 of 75 jaar waren: de resultaten waren vergelijkbaar in elke leeftijdsgroep. Je kunt dus op elke leeftijd dat buikje wegwerken!