Het aantal burn-outs neemt toe. In 2017 bleven maar liefst 28.000 werknemers thuis door een burn-out, zo blijkt uit cijfers van het Riziv. En dat aantal lijkt alleen maar toe te nemen. Een bloeiende carrière, het perfecte gezin en huishouden en een interessant sociaal leven. Het is druk. Dat ondervond ook Anne Everard. In haar boek ‘50 lepeltjes energie per dag’ vertelt ze over haar ervaringen, deelt ze herkenbare voorbeelden en geeft ze praktische tips.

Bij een burn-out wordt meteen aan werk gedacht. Maar een burn-out kent verschillende oorzaken. Volgens dokter Michel Delbrouck komt een burn-out vooral voor bij mensen die hoge idealen stellen in hun persoonlijk leven, gezinsleven of professionele leven. Het bewijs is dat ook kinderen, studenten of huisvrouwen een burn-out krijgen. Vooral belangrijk: een burn-out is niet je eigen schuld. Sommige factoren bevinden zich in jezelf, andere zijn gekoppeld aan je werk, privéleven of sociale omgeving.

Op de werkvloer

Op je werkplek zijn er verschillende factoren die het risico op een burn-out vergroten. Door een toename van de werkdruk ervaar je meer stress. Dat kan gaan van meer informatie verwerken, een versneld werktempo of personeelsbesparingen. Daarnaast is het belangrijk prioriteiten te stellen. Wanneer alle taken voorrang hebben, is er een constante urgentie. Die druk leg je misschien jezelf op, maar kan ook van je baas komen. De relatie met leidinggevenden is daarom cruciaal. Een teveel of tekort aan richtlijnen en controle, een gebrek aan samenhang in beslissingen, te weinig respect of waardering, … Ze vergroten het risico op een burn-out. Ten slotte is ook je werkplek belangrijk. Open spaces of smartworking zijn dan wel gezellig, het kan voor extra stress zorgen omdat je telkens afgeleid wordt door omgevingsgeluiden, een bellende collega of meldingen van je mails.

In je privéleven

Te vaak wordt over het hoofd gezien dat ook je privéleven een burn-out kan veroorzaken. Een ziekte of overlijden van een naaste kan de emmer doen overlopen. Maar ook relatieproblemen, een scheiding of relatiebreuk vreten heel wat energie. Vaak is het een combinatie van dingen. Als je al een tijdje relatieproblemen hebt, kan een verandering op het werk voor de druppel zorgen. Focus niet enkel op je werk, maar ook op je privéleven. Werk aan je relatie, praat met elkaar en bezoek indien nodig een relatietherapeut.

Persoonlijke oorzaken

Naast de oorzaken die te maken hebben met werk en privé, zijn er oorzaken die afhankelijk zijn van je persoonlijkheid en je eigen geschiedenis. Waar jij door instort, is niet hetzelfde als waar iemand anders door instort. Vaak heeft het te maken met karakter: de behoefte om alles goed te doen. Je bent perfectionistisch én hebt behoefte aan waardering en idealen. Dat is mooi, maar je legt er ook een ongelofelijke druk door op je schouders. Accepteer dat niet alles altijd perfect kan zijn, je zult je vrijer en gelukkiger voelen.

Tips om een burn-out te voorkomen:

  • Draag goed zorg voor je lichaam. Eet gezond en gevarieerd en beweeg.
  • Voel je je ongelukkig op het werk? Praat erover met je leidinggevende. Doe dit niet op een defensieve manier, maar vraag een gesprek aan en leg rustig uit waar je je niet goed bij voelt.
  • Zet de meldingen van je mailbox uit. Kies een of meerdere momenten per dag om je mails te lezen en te verwerken. Focus je daarna op andere taken en zorg dat je niet gestoord wordt door meldingen.
  • Leer neen zeggen. Collega’s, vrienden of familie begrijpen het heus wel als je een keertje moet afzeggen.
  • Wees niet te streng voor jezelf. Iedereen maakt fouten, daar leer je uit. En vergeet nooit: perfect is niet nodig, gewoon goed, is ook goed.

50 lepeltjes energie per dag, Anne Everard, Uitg. Lannoo, 19,99 euro

(tekst: Goele Tielens)