Het is moeilijk om te stoppen met slechte gewoontes. Vaak hou je het een aantal dagen of weken vol, maar al snel verval je weer in de oude routine. Is dat bij jou ook het geval? Probeer dan eens de Ctrl+Alt+Del-methode.

De Ctrl+Alt+Del-methode laat je via stappen je gedrag aanpassen. Het begint natuurlijk allemaal bij het nagaan van wat je precies wil veranderen. Zodra je dat weet, kan je eraan beginnen.

1: Control

Het is belangrijk te weten wat je gewoonte precies uitlokt. Heb je een idee waarom je zoveel snacks eet tijdens het werk? Komt dat door de stress? Doordat je de foute dingen eet tijdens de lunch? Omdat het je goed doet voelen? Het kan handig zijn om je gevoelens en de gevolgen op te schrijven om een beter zicht te krijgen op wat je precies ‘fout’ doet.

2: Alternate

Zodra je weet waar het gedrag vandaan komt, kan je beginnen met het aan te passen. Pak de stress aan of ga voor een gezond alternatief. Je hoeft daarom niet te stoppen met snacken, maar kan het ook gewoon vervangen door iets anders.

3: Delete

Het is belangrijk om ervoor te zorgen dat je niet verleid kan worden om in je oude gewoonte te vervallen. Verwijder alle dingen die je eraan doen denken of ertoe aanzetten uit je omgeving. Als dat bijvoorbeeld ongezonde snacks is, moet je erop toezien dat je er geen in de kast hebt liggen. Maar ook bijvoorbeeld niet met een lege maag gaan shoppen.