Eén van je goede voornemens was om dit jaar eindelijk die overtollige kilo’s aan te pakken, op een gezonde manier? Goed zo, maar opgelet: we maken met z’n allen flink wat onvergeeflijke fouten tijdens het diëten. Voedingsspecialist Rob Hobson zette de 8 grootste fouten even op een rij voor ons.

Girl sitting on the floor and covering one eye with orange

1. Teveel noten en zaden eten

Je hebt je dagelijkse suikerrijke snacks vervangen door noten en zaden en dat is prima; noten en zaden zijn gezonde en voedzame voedingsmiddelen. Maar vergeet niet dat ze ook rijk aan calorieën zijn! Opgelet ook met muesli- en fruitrepen: deze zijn inderdaad veel gezonder dan chips en een chocoladereep, maar je zal er niet van vermageren.

Met mate nuttigen dus, een handjevol is voldoende.

2. Alle koolhydraten schappen

Minder koolhydraten eten kan helpen om gewicht te verliezen, maar best schrap je ze niet helemaal van je dieet: hoewel sommige diëten kookhydraten liefst volledig willen verbannen, heb je ze wel nodig om gezond te functioneren!

In plaats van rigoureus alle koolhydraten te mijden, kun je wel je inname ervan verminderen door bijvoorbeeld pasta te vervangen door een handvol gekookte quinoa of bruine rijst.

3. Te veel tussendoortjes eten

Veel diëten schrijven voor dat je naast je hoofdmaaltijden tussendoor best ook een (lichte) snack eet, om je hongergevoel tegen te gaan én om je metabolisme een boost te geven.

Rob Hobson zegt dat een klein tussendoortje prima is om je honger wat te stillen, maar dat je niet mag overdrijven én dat je de juiste snacks moet kiezen: (magere) yoghurt, een handvol noten, groentesnacks…

En voel je ook niet verplicht om een tussendoortje te eten als je géén honger hebt!

4. Jezelf teveel wegen

Sta niet elke dag op de weegschaal, op één dag zal je heus niet veel verandering zien en dat kan demotiverend werken. 

Weeg jezelf maximum één keer per week. Beter nog is om een doel te stellen voor jezelf, zoals terug in je favoriete jeans of jurk passen!

Wees ook niet ontmoedigd als het afvallen een beetje langer duurt dan je had gehoopt. Til ook niet te zwaar aan eventuele ‘tegenvallen’ (je hebt je toch wat laten gaan op dat feestje, of je kon écht niet weerstaan aan dat heerlijke maar calorierijke dessert…): spijtig natuurlijk maar laat dat geen reden zijn om volledig te stoppen met je dieet!

5. Alle vetten vermijden

Tuurlijk, vet is calorierijk, maar ze hoeven je niet per se dik te maken en bovendien zijn goede vetten onmisbaar wil je gezond afvallen.

Kies bijvoorbeeld voor kleine porties van gezonde vetten, zoals vette vis, noten, zaden, avocado’s, olijfolie en kokos.

6. Je verwachtingen zijn onrealistisch

Vaak volgen we een dieet waarbij de richtlijnen heel strikt zijn vastgelegd: geen suiker, geen vet, geen koolhydraten…. Maar heb je er al eens bij stil gestaan dat je dit nooit voor de rest van je leven kunt volhouden? Ooit zal je terug op een ‘normale’ manier moeten eten, en dan komen de kilo’s er gegarandeerd op nieuw bij.

Kies liever een manier van eten dat bij je past en dat je lang – zoniet altijd! – kunt volhouden.

Stel ook geen al te grote gewichtsverliezen voorop: als bijvoorbeeld 60 kilo voor jou een ideaal gewicht is, streef er dan niet naar om 50 kilo te wegen, het is een onbegonnen – en heel erg ongezonde – strijd.

7. Je grijpt naar dieetmaaltijden

Hoewel dergelijke maaltijden kunnen helpen om een start te maken met je dieet, is het geen goed idee om te afhankelijk te worden van deze kant-en-klaar oplossingen.

Probeer zelf te koken, en leer op z’n minst hoe je gezonde maaltijden kunt klaarmaken.

Je hoeft heus geen sterrenchef te zijn om lekker te (leren) koken: hou het eenvoudig en probeer eventueel op voorhand al wat extra klaar te maken voor de volgende dag.

8. Je eet buitenshuis

Een feestje? Een etentje met collega’s? Vakantie? Vaak is het moeilijk te weerstaan aan al het lekkers dat je voorgeschoteld krijgt, of je durft uit beleefdheid geen ‘neen’ zeggen, vooral niet als je gastvrouw of -heer zoveel moeite gedaan heeft om een heerlijke maaltijd te bereiden. En dan is er nog de wijn natuurlijk…

Als je echt niet onderuit kunt aan de (feest)maaltijd, beperk je dan in elk geval tot kleinere porties. Is er een buffet? Kies dan voor de salades en rauwkost. En wissel een glas wijn af met een glas water, zo kun je toch meegenieten.

En weet je op voorhand dat je (wellicht) zal moeten zondigen, hou daar dan rekening mee en dieet tijdens de week wat strenger.

Succes!