Net zoals hetgeen je dagelijks eet medebepalend is hoe je eruit ziet, heeft voedsel ook invloed op de werking van je hersenen. Geheugenverlies tegengaan, beter presteren onder stress, makkelijker studeren…met de juiste voeding draaien je hersenen op volle toeren. Nu zijn er flink wat voedingsstoffen die bijdragen tot een slimmer brein, wij sommen even de lekkerste op!

Vegetarian breakfast bowl with spinach, arugula, avocado, seeds and sprouts

 

1. Wilde zalm  (en chiazaad, walnoten en gebroken lijnzaad)

Al deze producten zitten boordevol omega 3 en die goede vetten zorgen – behalve het helpen voorkomen van hart- en vaatziektes en artritis – ook voor een goed humeur, een helder zicht en een betere hersenstofwisseling om je geheugen beter te doen werken.

2. Avocado’s

Een superfood boordevol gezonde, onverzadigde vetten en vitamine E. Beschermt tegen Alzheimer en zorgt voor een goede bloedsomloop (waardoor de hersenen dus beter van zuurstof voorzien worden en aldus beter werken!

3. Een handjevol noten

Noten bevatten veel vitamine E, gezonde vetten en vezels en deze zorgen ervoor dat je minder last hebt van geheugenverlies. Opgelet: eet ze ongebrand en ongezouten!

4. Zaden

Zonnebloempitten, sesamzaadjes en lijnzaad zijn alle zaden die veel eiwitten, goede vetten, vitamine E, mineralen, magnesium en anti-oxidanten bevatten. Deze zorgen ervoor dat je minder last hebt van stress en houden je hersenen jong.

5. Bosbessen

Nog een superfood waarvan bewezen is dat ze de breinfunctie stimuleren. Behalve een flinke shot vitamine C en vezels bevatten bosbessen anthocyanen, een geweldige stof die het geheugen een flinke oppepper geeft.

6. Granaatappel

De lekkere pitjes van een granaatappel bevatten superveel antioxidanten en stress reducerende stoffen. En minder stress = beter functionerend brein!

7. Havermout

Havermout is een bron van foliumzuur, vitamine B12, complexe koolhydraten, eiwitten en omega 3 vetten. Deze geweldige mix zorgt ervoor dat je gedurende het verloop van de dag beter kunt nadenken (omdat je energie gelijkmatiger verdeeld wordt) én gaat Alzheimer tegen.

8. Eieren

Eieren werden lange tijd een beetje stiefmoederlijk behandeld, en dat was helemaal onterecht. Eieren –  en in het bijzonder eigeel – is een bron van gezonde vetten,  vitamine B complex, luteïne, biotine en choline. Stoffen die niet alleen fantastisch zijn voor de ogen maar ook je leervermogen een flinke boost geven.

9. Olijfolie

Vaak schrappen we zoveel mogelijk vetten uit ons menu omdat we schrik hebben om bij te komen, maar omdat onze hersenen uit vetten bestaan, moéten we net voldoende – goede – vetten binnenkrijgen om dat brein te blijven voeden. Goede vetten zijn omega 3 en 9. Gebruik hiervoor in hoofdzaak extra vergine olijfolie.

10. Tomaten

Eet een tomaat en je krijgt een portie lycopeen binnen, een stof waarvan je grijze cellen jong blijven.

11. Bladgroenten

Vooral ‘zwaardere bladgroenten’ zoals boerenkool en snijbiet bevatten grote hoeveelheden foliumzuur die essentieel zijn om het geheugen intact te houden en de hersenen te beschermen tegen veroudering.

12. Pure chocolade

Hier met die reep want – donkere! –  chocolade zit barstensvol flavanolen, wonderstofjes die bijzonder goed zijn voor de bloedvaten en het risico op bloedklonters verminderen. Bovendien bevat chocolade ook fenylethylamine, een stof die ervoor zorgt dat je instant een goed humeur krijgt!

Maar opgelet, chocolade bevat nog steeds flink wat vet en suiker; genieten met mate dus.

13. Te vermijden: suiker!

Te veel suiker zorgt ervoor dat je hersenen minder goed informatie kunnen opslaan. Suiker zorgt bovendien voor een stijging van insuline in je lijf, en dus ook in je hersenen. Het gevolg: emoties die op hol slaan (en hersenen die tilt draaien).  Schrappen dus maar, die zoete handel.