Heb je nog steeds een buikje, ook al doe je braaf je buikspieroefeningen, let je nauwgezet op je voeding en heb je alle tips in onze vorige platte buik- post opgevolgd? Wellicht is dat buikje dan eerder te wijten aan verkeerde voedingsgewoontes en heb je eerder last van een opgeblazen buik en/of hou je water vast.

iStock_000020535065_Medium

Ziehier 10 tips om dat (opgeblazen) buikje weg te werken:

1. Drink meer water (1)

Hoe meer water je drinkt, hoe minder water je lichaam vasthoudt.

2. Drink meer water (2)

Water zorgt voor een betere darmwerking, een betere vertering van je voedsel en gaat constipatie tegen.

3. Eet minder zout

Hoe meer zout je eet, hoe meer vocht je lichaam vasthoudt (en hoe meer vocht je vasthoudt, hoe meer je moet drinken, zie puntje 1)

4. Eet gevarieerd en evenwichtig

Veel koolhydraten, weinig proteïnen, vet … het zorgt er allemaal voor dat je extra water vasthoudt, gewicht bijkomt en je spijsvertering trager verloopt. Uitgebalanceerde maaltijden met veel groenten, veel vis, iets minder vlees en weinig vet is het enige wat je nodig hebt.

5. Eet kleinere maaltijden

Drie grote maaltijden per dag eten, vraagt heel wat van je spijsvertering. Heb je last van een opgezwollen buik, probeer dan eens 4 tot 6 kleinere maaltijden per dag te eten (in plaats van 3 grote dus).

6. Ga wandelen

Kies je toch voor de grotere maaltijden, ga dan na het eten zo’n 15 minuten wandelen om je spijsvertering te bevorderen en zo te voorkomen dat je buik opzwelt.

7. Drink geen frisdranken meer

Frisdranken en ander koolzuurhoudende dranken zorgen ervoor dat je buik opzwelt: je bent eigenlijk bij wijze van spreken behalve je drankje ook lucht aan het drinken.

8. Vermijd kunstmatige zoetstoffen

Kunstmatige zoetstoffen worden makkelijk afgebroken door het lichaam en dit zorgt dan weer voor extra gasvorming. Opgelet dus met lightproducten, suikervrije producten waar kunstmatige suikervervangers aan toegevoegd zijn.

9. Je slikt te veel lucht binnen

Ja hoor, dat kan echt. Die lucht komt in je maag terecht, wat opnieuw voor gasvorming zorgt en dus voor een opgeblazen buik. Geen kauwgum, niet roken, niet te snel eten, niet te veel praten tijdens het eten, niet te veel drinken tijdens het eten…

10. Ga na of je misschien een voedselallergie hebt

Gluten, lactose … misschien heb je wel een allergie tegen bepaalde voedingsstoffen zonder dat je dat weet. Een eenvoudige test bij de dokter kan duidelijkheid brengen.

Succes!