Slank en strak worden tijdens het poetsen? Volgens heel wat fitnessgoeroes op het internet kan het perfect! Nu hou ik niet van fitnessen en al helemaal niet van poetsen. Van de nood een deugd maken en beide activiteiten bundelen tot één – leuke – workout? Ik heb het geprobeerd en ziehier mijn vijf tips voor als je zelf aan de ‘poetsfitness’ wil. 

Tip 1: Een goede voorbereiding is half gewonnen.

Net als in de fitness is het belangrijk dat je in een soepel tempo je workout routine afwerkt. Zorg voor een goede voorbereiding door al jouw ‘fitnessmateriaal’ bij de hand te hebben, zijnde een stofzuiger, dweil, emmers, bezems… alles wat je nodig hebt om de boel proper te krijgen.

Tip 2: Je hebt geen flashy sportoutfits nodig (jammer).

Dat hippe sexy workoutpakje blijft helaas in de kast wegens niet bestand tegen bleekwatervlekken. We spreken helaas uit ervaring. Dus: een oud trainingspak is de beste keuze. Of gewoon in je ondergoed schoonmaken/fitnessen natuurlijk.

Tip 3: Muziek zet je aan het werk.

Op de crosstrainer trap je vlugger door wanneer jouw lievelingsmuziek door je headset dreunt. Hetzelfde geldt voor het poetsen: met een stevige beat op de achtergrond zul je enthousiaster schrobben. Beschik je over Spotify? Je vindt er een ruime selectie ‘cleaning playlists’, echt.

Tip 4: Door te poetsen verbruik je meer calorieën dan je denkt.

Een bezoekje aan de website www.calorielab.com leverde volgende informatie op over het verbranden van calorieën tijdens het poetsen:

– de vloer dweilen: 39 calorieën/15 min
– de wagen wassen, de ramen lappen of de garage opruimen: 136 calorieën/uur
– de vaat doen: 22 calorieën/15 min
– stofzuigen: 43 calorieën/15 min of 170 calorieën/uur
– strijken: 88 calorieën/uur
– het bed opmaken: 17 calorieën/uur

Tijdens een uurtje schoonmaken verbrand je gemiddeld 250 calorieën per uur, bijna evenveel als een uurtje (lichte) aerobics in de gym.

Tip 5: Je kunt ook extra spiergroepen trainen tijdens het poetsen.

Persoonlijk vind ik  ‘gewoon’ kuisen al lastig genoeg maar als je wil kun je het poetsen extra ‘fitness efficiënt’ maken. Iets oprapen van de grond? Niet vooroverbuigen maar dat ding oprapen terwijl je een squat doet (benen licht gespreid en door de knieën buigen). De ramen lappen? Extra grote cirkelbewegingen maken om de arm en schouders te trainen. Nog meer tips? Haal ‘fitness tijdens het poetsen’ maar eens door google en je stuit op een overload aan tips.

Extra tip: Voor de ‘die hards’ tenslotte geef ik graag nog even de tip met de timer mee: laat een timer elk half uur afgaan. Als je na 30 minuten poetsen de  ‘buzz’ hoort, laat je alles even vallen en neem je de tijd om even ter plaatse te joggen of wat te stretchen. Neen, ik heb deze tip niet zelf uitgetest (om zo nog langer met dweil en stofvod te moeten leuren, ik dacht het niet) maar voor de liefhebbers: go for it!