“Ik wil een steviger lichaam en een betere conditie en het liefst van al doe ik hier maar een kwartier per dag moeite voor.” Met deze boodschap trok ik naar een personal trainer. Toegegeven, ik wil al deze dingen wel maar ik was vooral benieuwd naar wat me daar – het is toch hip om een personal trainer onder de arm te nemen – te wachten stond.

Eerlijk, ik wist niet goed wat ik moest verwachten. Ik had eigenlijk geen idee of Filip Debast, zaakvoerder van Personal Drive, iets kon betekenen voor mij. Een marathon lopen, stond alvast niet op mijn bucketlist. “We gaan voor een holistische aanpak. Op die manier kun jij het sporten volhouden op een verantwoorde manier”, verzekerde hij me. Tijdens mijn eerste afspraak – de intake – kreeg ik vooral goesting om meer met mijn lichaam bezig te zijn en dit op een gefundeerde manier. Samen met Filip dus. Ready for take-off!

Het intakegesprek

Tijdens het intakegesprek stelde Filip me allerlei vragen om alles over mijn doelstellingen, mijn gewoontes en mijn levensstijl te weten te komen. “Ik wil je advies op maat geven. Sporten is mentaal zeer goed, maar het is een vorm van stress op je lichaam. Het is voor mij belangrijk om te weten wat je wil en te kunnen inschatten wat je aankunt. Het heeft geen zin om iemand die gemotiveerd is een beweegplan te geven dat niet aangepast is, want dan ga je het niet volhouden”, zei hij me. Dus vertelde ik hem eerlijk dat ik weinig geduld heb, hou van het spel in de sport en ik dagelijks wat buikspieroefeningen doe, waar ik vooral rugpijn van krijg. Na de intake kreeg ik nog een vragenlijst van maar liefst 60 bladzijden toegestuurd waarbij voeding centraal stond. “Hierdoor krijg ik zicht op je mentale en fysieke stressgehalte”, zo kreeg ik te horen. En dus vulde ik alles netjes in.

Meten is weten

Tijdens een tweede afspraak haalde Filip een lasertoestel boven. Dat diende voor de houdingsanalyse. Daarnaast werden ook nog enkele dynamische testen van me afgenomen om na te gaan hoe de mobiliteit, flexibiliteit en stabiliteit van mijn lichaam is. Conclusie: mijn knieën buigen iets te veel naar voor en mijn ene schouder hangt iets lager dan de andere. “Door de houdingsanalyse en de dynamische testen kan ik zien op welke spieren we moeten werken om blessures te vermijden. Dit is ook de fase waarin ik mensen met een functioneel probleem kan doorverwijzen naar een osteopaat of kinesist.”

Beweegplan op maat

De laatste fase van mijn test was een gepersonaliseerd beweegplan. Filip gaf me oefeningen om mijn dieperliggende buikspieren te versterken. “De buikspieroefeningen die je zelf doet, zijn niet fout maar je stimuleert de oppervlakkige spieren. Dat heeft weinig zin als je fundament niet goed is.” Er wordt ook, gezien mijn rugklachten, gewerkt op het versterken van mijn rugspieren. Verder kreeg ik Tabata geadviseerd; een onlinetrainingsschema dat mijn conditie moet verbeteren en slechts vier minuten in beslag neemt. Ideaal!

Nu ga ik aan de slag. Ik heb de keuze: of ik doe de oefeningen alleen thuis en ga nu en dan bij Filip langs voor een opvolging. Of ik train samen met hem; de privécoaching dus. Ik kies voor het eerste. Na de grondige analyse ben ik alvast voldoende gemotiveerd!

www.personaldrive.be

Mieke Vercruijsse / foto iStock