Wakker worden met minder vet? Daar dromen wij van! En volgens een studie van het ernstige Harvard zou die droom wel eens realiteit kunnen worden.

Onderzoekers volgden 10 jaar lang de slaapgewoontes van 133.353 vrouwen op de voet, en wat blijkt? Vrouwen die goed slapen hadden 45% minder kans om diabetes type 2 (het soort dat gerelateerd met obesitas) te ontwikkelen in vergelijking met zij die moeite hadden met inslapen, doorslapen, snurkten of minder dan 6 uur per nacht sliepen.

Wanneer je slaap verstoord is, komen er namelijk hormonen vrij die je eetlust doen toenemen. Voeg daaraan toe dat je sowieso vlugger naar comfortfood grijpt wanneer je vermoeid bent, en bam: daar zijn die extra kilo’s!

Maar kun je nu écht afvallen in je slaap?

Jawel, als jouw probleem onder ander te wijten is aan slaapstoornissen of een gebrek aan slaap. Onderzoek toont aan dat mensen die gemiddeld 8,5 uur sliepen twee keer zoveel vet verloren dan degene die amper 5,5 uur onder de dekens lagen, terwijl ze wel hetzelfde aten. Hoe dat mogelijk is? Studies suggereren dat gebrek aan slaap het niveau van het stresshormoon cortisol de hoogte injaagt, wat tot ontstekingen en insuline problemen leidt. En deze veroorzaken dan weer gewichtstoename!

Kunnen we daar iets aan doen?

Jawel, voldoende slapen natuurlijk. Hoewel dat niet zal volstaan; je zal nog steeds je voeding moeten aanpassen en aan lichaamsbeweging doen. Maar slaap is dus wel zeker een essentiële factor in het onder controle krijgen van je gewicht.

En je schoonheidsslaapje ten volle benutten, dat doe je zo:

1. Slaap 6,5 tot 8,5 uur per nacht

Volgens onderzoekers is dit de ideale lengte van een goede nachtrust.

2. Probeer altijd op hetzelfde tijdstip naar bed te gaan

Hou je vast aan het slaapschema dat het beste werkt voor jou.

3. Zet de thermostaat lager

Slapen in koudere kamers (17°C tot 18°C ) verhoogt je stofwisseling, heeft een positieve invloed op je insulinegevoeligheid en is de beste temperatuur om waarop je lichaam spontaan vet aanpakt.

4. Slaap in een donkere kamer

Vrouwen die slapen in een volledig verduisterde kamer hebben 21% minder kans op obesitas dan wie slaapt in een kamer waar nog licht binnen valt.

5. Ban je smartphone uit de slaapkamer

Je weet ondertussen al dat het blauw licht van je smartphone nefast is voor de productie van melatonine (de handige stof waardoor je indommelt) in je lichaam. Dat verminderde melatonine zorgt bovendien ook nog eens voor gewichtstoename. Je verliest dus twee keer: minder goed slapen, én dikker worden. Weg met die smartphone in je slaapkamer dus!

6. Eet gezond en beweeg

Niet alleen is dit belangrijk om gewicht te verliezen, maar een evenwichtige maaltijd en regelmatige lichaamsbeweging zorgt bovendien voor een extra goede nachtrust. Win-win!