Is brood nu gezond of niet, mag ik elke dag een glas wijn drinken en hoe zit dat nu precies met sporten en afvallen? Er doen nogal wat gezondheidsmythes de ronde en wij zochten uit welke je maar beter niet gelooft.

Fitness nutrtition and workout concept

Mythe 1: sporten om af te vallen

Daar lonkt het bikiniseizoen en schiet je in actie om die winterbandjes rond je middel te laten slinken. Maar wat blijkt? Ondanks al die uren zweten in de sportzaal en rondjes lopen, gaat er geen gram van af. Logisch ook. Het kost namelijk flink wat moeite om calorieën te verbranden. Wil je bijvoorbeeld 1 kilo gewicht verliezen, dan moet je 7.000 kilocalorieën verbranden, wat goed is voor meer dan 25 uur wandelen! Om af te vallen, moet je vooral één ding doen: je eetgewoontes aanpassen. Een gezond en gevarieerd eetpatroon is de beste manier om op je ideale gewicht te komen. Maar blijf zeker ook sporten. Je ontwikkelt er immers een strakker lichaam mee, vooral omdat je meer spieren ontwikkelt. En op lange termijn zorgen die ervoor dat je makkelijker vet verbrandt. Bovendien is het goed voor je algemene gezondheid en je humeur.

Mythe 2: brood is ongezond

We zijn ermee grootgebracht en toch ligt brood al jaren onder vuur: het is ongezond en je zou er dik van worden. Onzin, want brood is net wél gezond. Het Vlaams Instituut voor Gezondheidspromotie en Ziektepreventie (VIGeZ) is duidelijk: brood bevat essentiële voedingsstoffen als vitaminen, mineralen en vezels. Bovendien wordt aan brood jodium toegevoegd. Een stof die belangrijk is voor de schildklier en hersenontwikkeling en waar we (zonder brood) te weinig van zouden binnen krijgen. Schuif die lekkere boterham dus niet zomaar aan de kant.

Mythe 3: één glas rode wijn per dag is gezond

In de jaren 90 kwam plots het nieuws dat een glas wijn per dag beschermt tegen kanker en hartfalen. Wij allemaal aan de fles dus, “want het is toch zo gezond”. Aan dat feestje kwam echter een eind door onderzoek van de Amerikaanse Johns Hopkins-universiteit, die 9 jaar lang 780 Italiaanse 65-plussers in de wijnregio Chianti nauwgezet volgde. Elk kuchje en elk kwaaltje werd onder een vergrootglas druk besproken. Het verdict: wijn is lekker (en leuk) maar doet helemaal niets voor je gezondheid. We geven toe: jammer toch wel.

Mythe 4: veel water drinken, is goed voor jou

Gij zult veel water drinken. Want water is goed voor zowat alles, van je huid tot je hersenen en je gewicht. Die gulden regel blijkt toch niet helemaal juist. Ja, dagelijks verliezen we heel wat vocht en dat moet worden aangevuld. Dat doe je door te drinken (eender wat is goed, behalve alcohol) en te eten. Wetenschappers hebben onderzocht dat je met een normaal eet- en drinkpatroon als vanzelf je lichaam voldoende hydrateert. Hoeveel water je per dag nodig hebt, hangt af van veel factoren zoals hoe warm het is, hoe groot/zwaar/jong/oud je bent en of je veel of weinig zweet. De regel is simpel: drink als je dorst hebt. Drink je veel water ook als je géén dorst hebt, dan heeft dat vooral invloed op je plasgedrag. De kleur van je urine is trouwens een goede indicator of je voldoende drinkt: een donkere kleur wil zeggen dat je meer moet drinken, bijna transparant dat je te veel drinkt en beter wat mindert, en een lichtgele kleur is ideaal. Bij deze.

Mythe 5: lang en intens sporten is noodzakelijk

Neen, je hoeft heus niet elke dag uren in het fitnesscentrum door te brengen om je lichaam in vorm te brengen, tenzij je blessures wil en je lichaam door extreem te bewegen onder stress wil zetten. Beter is om gedurende een korte tijd met een hoge intensiteit te sporten. Dat stimuleert het groeihormoon om spieren op te bouwen en vet te verbranden. Sportspecialisten menen dat vier dagen per week 10 tot 20 minuten met zeer hoge intensiteit sporten, beter voor je lichaam is dan een volledige marathon proberen uit te lopen. Succes!