Wanneer Rihanna, Kim Kardashian, Kanye West en Marion Cotillard in jouw ontwerpen gespot worden en modeblad Vogue veelvuldig je naam laat vallen, dan mag je er gerust van uitgaan dat je als ontwerper goed bezig bent. Het overkomt Bruggeling Glenn Martens (34). Hij is de nieuwe rijzende ster van de modewereld en noteer het maar: 2018 wordt zijn jaar.

Tien jaar geleden had Glenn Martens amper zijn diploma van de Antwerpse Modeacademie op zak of hij mocht al meteen in het atelier van Jean Paul Gaultier aan de slag als junior designer. De   daarna nog met succes een mooi parcours af bij andere grote fashionlabels.

Vandaag leidt hij het trendy Franse modehuis Y/Project en is hij met zijn uniseks- en streetwearcollecties de lieveling van de modewereld. Dat hij in 2017 ook de prestigieuze Grand Prix de l’ANDAM op zak mocht steken – denk: de Gouden Palm van de mode – is voor hem de kers op de taart. “Dit is het resultaat van jaren hard werken”, zegt hij. “De bevestiging dat we goed bezig zijn.”

Had je ooit verwacht de leiding te hebben over een Frans modehuis?

Dat is altijd al mijn doel geweest. Als student was dat mijn ambitie en ik ben heel erg trots dat het ook gelukt is. Ik had al ervaring opgedaan bij Jean Paul Gaultier en bij H&M en dat kwam goed van pas want Y/Project moest op verschillende fronten uitgebouwd en herbedacht worden (na het overlijden van Yohan Serfaty, één van de oprichters, nvdr).

Je vorige collectie bevatte heel wat uniseksitems.

Die collectie was niet uniseks. Wel hebben we bepaalde stukken meerdere mogelijkheden gegeven. Eénzelfde bomberjack kon je bijvoorbeeld een vrouwelijke of mannelijke touch geven naargelang je een bepaalde rits open of dichttrok; dat principe. Je kunt dat als uniseks zien, maar het was niet echt het idee.

Hoe probeer jij je collecties te onderscheiden van de rest van de modewereld? Houd je bijvoorbeeld rekening met trends?

We houden gewoon géén rekening met trends. Elke ontwerper die ik ken of respecteer, negeert de trends. Wij werken zelfstandig en dan is het soms wel boeiend om te zien hoe je toch met gelijkaardige elementen aan de slag bent gegaan zonder dat het de bedoeling was. Ik denk dat dat net het succes van Y/Project is; dat we onze eigen taal hebben, namelijk dat heel eclectische pad dat we volgen. Wij nemen elke mogelijke input en doen daar iets mee. Whatever we like verwerken we in onze collectie en dat vertaalt zich in een ongelofelijk breed merk dat op alle vlakken iets te bieden heeft. Het heeft ook iets opulents ja, en dat mag van mij wel. Mode mag feestelijk zijn, want we zijn er om mensen gelukkig te maken.

“iedereen die koppig zijn ding doet, inspireert mij.”

Wie zijn je grootste modevoorbeelden?

Iedereen die koppig zijn eigen ding doet, inspireert mij. Wie een persoonlijke wending geeft aan zijn craft kan op mijn aandacht rekenen. Wat John Galliano bij Dior destijds deed, vind ik meesterlijk. Maar ook een Dries Van Noten kan ik respecteren voor zijn poëzie en zijn stof- en kleurgebruik. Van Martin Margiela waardeer ik zijn concepten. Dat zijn allemaal verschillende namen, met een heel eigen specifieke taal.

Wat is het mooiste moment van je carrière tot nu toe?

Dat zit meer in kleine dingen, zoals een nieuwe veelbelovende stagiair aannemen maar ook als we groeien. Die stagiair na zes maanden een contract mogen aanbieden, is een even grote overwinning als de ANDAM- awards. Elk seizoen is er wel iets dat zoet smaakt.

Welke ambities koester je nog?

Ik ben geraakt waar ik wilde raken. Laat me nu maar rustig verder bouwen en evolueren. Het belangrijkste is dat we integer blijven en geen uitverkoop houden. Maar ik denk niet dat we dat zullen doen.

Wat zijn de grote modetrends voor deze eindejaarsperiode?

Frivoliteit. Ik merk meer en meer dat mensen opnieuw individualiteit willen uitstralen en een meer persoonlijke stijl ontwikkelen. In plaats van zich te verstoppen achtereen merk gebruiken ze het om iets te zeggen over zichzelf ,of een accent te leggen. Het army effect, waarbij iedereen hetzelfde draagt om zich tot een bepaalde clan te rekenen, verdwijnt. Men wil opnieuw opvallen.

Wat draag jij graag tijdens de feestdagen?

Ik ben niet echt iemand die zich opkleedt. Ik ben voortdurend op weg, zit veel in vliegtuigen en moet eigenlijk gekleed zijn voor veel verschillende situaties op dezelfde dag. Ik kan ‘s morgens op mijn knieën op de grond zitten om bij een fitting de zoom van een jurk in te nemen, om daarna op gesprek te gaan met een CEO of interviews te geven. Ik moet voortdurend van persoonlijkheid veranderen, dus ik hou het meestal vrij uniform bij een denim hemd en broek die zich lenen tot de verschillende situaties en gemakkelijk mee te nemen zijn als bagage.

Op feestdagen zal ik me ook niet echt anders kleden. Het enige ‘feestelijk’ accent dat ik leg, zijn mijn schoenen. Ben ik op een familiefeest of iets formeels, dan draag ik kostuumschoenen. Op andere momenten zijn dat eerder sportschoenen.