December is steevast het moment om lijstjes vol goede voornemens te maken. Moet jij schoorvoetend toegeven dat je fitnessabonnement stof vergaart in een la en dat je nog steeds niet iedere dag gezond hebt gegeten? Je bent zeker niet alleen. Daar is de lente, daar is de zon en daar is ook het uitgelezen moment om die voornemens wél waar te maken.

Je deed het in december misschien ook, een lijstje maken met wat je allemaal wilde veranderen in 2019. Gezonder eten, kilo’s verliezen, eindelijk sporten of stoppen met roken … Die lijstjes zijn plezant maar om ze in daden om te zetten, is er actie nodig. Nog niet aan toe gekomen? Dan is dit het moment. Met nog 9 maanden te gaan, heb je nog alle tijd om ze dit jaar waar te maken. Nu die winterdip is ingeruild voor een vrolijk lentehumeur heb je meer kans op slagen. Vijf tips om het effectief te doen werken.

1. Maak je doelen concreet

Je wilt gezonder eten of meer bewegen? Dat zijn goede voornemens. Maar zonder concrete doelen komt er waarschijnlijk weinig van in huis. Maak daarom je doelen heel concreet. Zeg niet ‘ik wil gezonder eten’, maar wel ‘ik wil iedere dag vijf porties groenten eten’. Minder snoepen vervang je door ‘maximaal één stuk chocolade en één klein zakje chips per week’ en meer bewegen wordt praktischer als je zegt: ‘ik ga vanaf nu drie keer per week lopen’. Enkel door het heel concreet te maken, ga je daadwerkelijk aan de slag en kun je zelf ook toetsen of je je doelen bereikt. Dat laatste werkt erg motiverend. Zorg dus zeker dat je doelen haalbaar zijn en splits ze desnoods op in kleinere deeldoelen.

2. Bedenk hoe je obstakels aanpakt

Het is verleidelijk om alvast te fantaseren over hoe je eruitziet als je tien kilo lichter bent of hoeveel geld je uitspaart als je eindelijk stopt met roken. Dat fantaseren over positieve uitkomsten heeft een negatief effect en doet je uitstellen. Fantasieën laten je immers mentaal al genieten van de beoogde uitkomst en geven zo het signaal dat er weinig moeite gedaan hoeft te worden. Natuurlijk zullen er obstakels zijn. Tijdens een feestje word je verleid door allerlei hapjes en samen met je rokende vrienden op het terras heb je nu eenmaal meer zin in een sigaret. Houd rekening met die obstakels en bedenk alvast manieren om ermee om te gaan óf negeer zelfs een tijdje die situaties waarin je het meest geconfronteerd wordt met verleidingen.

3. Gebruik de nudging techniek

Richard Taler won de Nobelprijs voor Economie met zijn nuding theorie. De theorie is gebaseerd op het principe dat we slechts over 5% van onze beslissingen écht nadenken. 95% van de keuzes die we maken, zijn intuïtief. Probeer daarom je brein in de juiste richting te sturen: geef fruit, groenten en gezonde snacks een zichtbare plek en plaats ongezondere opties verder weg. Ook je sporttas zet je best al klaar aan de deur zodat je eerst naar de sportzaal gaat vooraleer je in de zetel ploft.

4. Vier je succes

Niets werkt zo motiverend als een behaald succes. Een kilogram afgevallen, drie keer gesport deze week of al een maand niet gerookt? Vier je succes met een nieuwe outfit, een gezellige avond met vrienden of een citytrip. Al moet je natuurlijk wel voorzichtig zijn dat je daarna die goede voornemens gewoon aanhoudt.

5. Kleiner is vaak fijner

Gezonde voornemens om af te vallen? Uit onderzoek blijkt dat we onbewust ongeveer 43% meer eten uit een 50% grotere portie pasta. Kleine porties doen dus minder eten. Daarnaast is ook gewoontegedrag een verleider; zo associeer je de televisie misschien met het eten van chips. Investeer dus in kleinere borden, drink wijn uit kleinere glazen en eet niet voor de tv.

(Goele Tielens/foto getty images)