Goede voornemens maken voor het nieuwe jaar mag dan een nationale sport zijn, ze tot een goed einde brengen, is een ander paar mouwen. Gelukkig hebben wij tips om je slaagkansen eindelijk wat te verhogen.

1. Je bent niet voorbereid

Hoe levendig je je ook kunt inbeelden dat jij na de eindejaarsfeesten in een oogwenk in Pascale Naessens zult veranderen, er komt een moment dat je collega jarig is en een gigantische chocoladetaart meebrengt naar kantoor. Er zal zich een nieuwjaarsreceptie aanbieden waarop meer chips te vinden zijn dan wortels en reepjes komkommer. En dan kun je maar beter afstappen van je tactiek van de vorige jaren: als een uitgehongerde leeuw op de bakjes chips vliegen en vanaf dan vergeten dat er ooit een goed voornemen is geweest.

Wat je beter wel kunt doen: hou rekening met de dagen die lastig zullen zijn, en plan je strategie. Je kunt komkommerreepjes meenemen naar de receptie, maar eerlijk? Op lange termijn helpt vergevingsgezindheid nog beter. Er zullen goede dagen en minder goede dagen zijn, maar zolang je gewoon weer verder doet, zullen de goede dagen doorwegen op je eindresultaat.

 

2. Je bent te ambitieus

Natuurlijk zou het super zijn om die marathon van New York uit te lopen, maar als je anders niet uit je zetel te branden bent, dan is die ambitie net iets te groot.

Wat je beter wel kunt doen: deel je doel in twee. Of neem meer tijd om er werk van te maken. Het mag dan wel lijken alsof het nu of nooit is, maar dat is niet zo. Door je tijd te nemen om een nieuwe gewoonte aan te leren, verhoog je de kans op slagen. En dat is exact waarop je wilt focussen als je vol wilt houden. Niet op spectaculaire doelen.

 

3. Je doel is erop of eronder

En daardoor vaak eronder. Voor sommige mensen is een erg concreet doel juist motiverend, maar heel wat anderen verliezen de moed als ze zich hadden voorgenomen om binnen de acht weken vijf kilometer te kunnen lopen en ze daar toch niet aankomen.

Wat je beter wel kunt doen: soms is een thema kiezen in plaats van een doel een veel beter idee. Sportiever zijn, kan voor sommige persoonlijkheden te vaag zijn, maar voor anderen is het haalbaarder dan een cijfermatig doel. Sportiever zijn, kan minstens een keer per week sporten zijn. Of elke week meer lopen dan de week ervoor. Je vult het zelf in, zolang je maar eerlijk blijft tegenover jezelf.

 

4. Je eet niet graag slaatjes

Maar dat geeft niet, want vanaf dit jaar wordt alles vast anders. Zo werkt het jammer genoeg niet. Bij het kiezen van een doel pas je dat best aan aan jou, en niet jezelf aan een doel dat compleet niet bij je past.

Wat je beter wel kunt doen: liever dan jezelf te plooien rond een doel dat echt niet bij je past, ga je op zoek naar manieren om dingen voor jou te doen werken. Lust je geen slaatjes, dan heeft het weinig zin om jezelf doodongelukkig te maken door dag in dag uit sla te eten. Dat hou je misschien even vol, maar blijvend zal die verandering niet zijn. Misschien moet jij het wel hebben van het pastadieet. Of dat nu hip is in 2018 of niet.

(Kelly Deriemaeker)