Voor wie nog twijfelt om al dan niet te gaan hardlopen om fit te worden: uit MRI-scans blijkt dat de hersenen van hardlopers beter werken dan die van niet-hardlopers. Als dat geen goede reden is om uit de luie zetel te komen!

Een recente studie van de Universiteit van Arizona vergeleek de hersenactiviteit van mensen die regelmatig hardlopen met die van mensen die weinig fysieke activiteit doen. Blijkt dat vooral de hersenen van de lopers meer hersenactiviteit vertoonden in de frontale cortex, daar waar cognitieve functies zoals planning, besluitvorming en concentratievermogen geregeld worden.

Group of young athletes in start position

Ook de University of Jyväskylä in Finland vond de materie interessant genoeg voor een onderzoekje en kwam tot een gelijkaardige conclusie: hardlopen is de beste manier om je brein te stimuleren en aldus slimmer te worden.

Dat komt omdat aërobische sporten ervoor zorgen dat je neuronen in de hippocampus (dat deel van je brein dat verantwoordelijk is voor je vermogen om dingen te aan te leren en te onthouden) worden gestimuleerd. Het effect van een aërobische sport zou bovendien drie keer zo groot zijn als dat van een HIIT-workout (high intensity interval training) of een weerstandstraining.

En het houdt maar niet op over studies rond lopen en de werking van je brein, want de Universiteit van Illinois heeft uitgedokterd wat je precies moet doen om al sportend een echte master mind te worden: door elke dag minstens 30 minuten een aërobische sport te beoefenen. Anders gezegd: dagelijks ongeveer 5 kilometer hardlopen en je wordt slimmer. Doén!