We geven toe: platte comfy schoenen en sneakers zijn onze favoriete schoenen, maar soms vraag een outfit nu eenmaal om hoge hakken.  Maar om nu echt een hele dag op hakken te lopen? Met de volgende tips moet het alvast wél lukken.

iStock_000043595558_Medium

 

1. De schoenen moeten goed passen

Net iets te klein, net iets te groot…vergeet het maar. Schoenen met hakken moeten gewoon een goede pasvorm hebben, punt. Neem de tijd om te shoppen en te kiezen, laat je niet verleiden door eventuele koopjes en weet dat tegen het einde van de dag (en zeker na een shoppingmarathon) je voeten altijd een beetje opgezwollen zijn. Het is dus het beste om aan het einde van dag schoenen te passen.

2. Tape je tenen in

We hebben het zelf nog niet geprobeerd, maar modellen en andere ‘professionele’ hakkenloopsters zweren bij tape om het stappen in hakken makkelijker te maken. Bedoeling is om je middelste teen en je vierde teen samen te tapen. Als er iemand ervaring heeft met deze tip: laat het ons gerust weten!

3. Opwarmen en stretching

Even de benen stretchen, met de enkels draaien, de tenen uitstreken…. net zoals sportmensen zich klaarmaken voor een topprestatie, moet ook jij opwarmen om die hakken te temmen.

4. Geen stiletto’s, geen punthakken

Feit: hoe breder de hak, hoe makkelijker je stapt. Dus: laat die stiletto’s maar aan jou voorbij gaan en kies voor wedges of blokhakken. Ook puntschoenen laat je maar beter staan: die geven je tenen veel te weinig ruimte. Schoenen met een rechte of ronde neus zitten echt veel beter.

5. Zooltjes en pads

Gebruik speciale pads om de bal van je voet te ondersteunen. Gewoon te koop in de meeste grootwarenhuizen en schoenwinkels.

6. Oefening baart kunst

Ook hier geldt: hoe meer je op hakken loopt, hoe makkelijker het wordt. Ben je geen hakkenloopster maar staat er een belangrijk feestje op de agenda waarvoor je echt wel alles (die hakken dus) uit de kast wil halen, oefen dan een paar dagen op voorhand.

7. Wissel af

Op hakken lopen is allesbehalve gezond voor de voeten en enkels. Loop bij voorkeur niet élke dag op hakken, maar wissel af met platte schoenen.

8. Hou een paar ballerina’s achter de hand

Onze allerbelangrijkste tip: neem een extra paar ballerina’s mee (er bestaan ook opvouwbare exemplaren die je zo in je tas kunt stoppen, superhandig!).  Zalig om aan te trekken als het echt niet meer lukt met die hakken….