Gelukkig zijn, we willen niets liever. Toch is ruim een kwart van de Belgen niet gelukkig, zo blijkt uit cijfers van het Nationaal Geluksonderzoek, uitgevoerd door levensverzekeraar NN en UGent. Wij vroegen aan geluksexperte Isabelle Hoebrechts hoe we het best aanpakken om gelukkig te zijn. “Het hoeft helemaal niet duur of moeilijk te zijn”, stelt ze ons gerust. Met deze vijf tips kom je al een heel eind.

Goele Tielens

1. Druk de pauzeknop in

“Onze prefrontale cortex of blauwe kapitaal is een stukje uit ons brein dat ons onderscheidt van de dieren. Het zorgt dat we meerdere mogelijkheden zien en de juiste keuzes of beslissingen maken”, legt Isabelle Hoebrechts uit. “Het zorgt er bovendien voor dat we niet oordelen en veroordelen en leert ons dat we steeds onze eigen mening durven behouden én daarvoor uit te komen in alle rust en kalmte. Heb je een goede verbinding met je blauwe kapitaal, dan ben je opgewassen tegen de snelheid en overdaad aan prikkels die er op ons afkomt. Gevolg: je bent veerkrachtiger en kunt beter om met stress. Het is dus belangrijk die verbinding te stimuleren, en dat doe je door regelmatig de pauzeknop in te drukken. Er is geen gouden sleutel om tot rust te komen, voor de een is het een wandeling in de natuur, terwijl de ander zen wordt van yoga of meditatie. Zoek gewoon uit wat voor jou werkt.”

2. Leg je smartphone weg

“Je kunt pas écht tot rust komen als je die smartphone even aan de kant legt. Natuurlijk biedt het internet veel voordelen; we vinden sneller informatie en leren bij. Er is echter een keerzijde: we worden continu blootgesteld aan prikkels en ons brein is nog niet aangepast aan de stortvloed van informatie die op ons afkomt. Bovendien zijn digitale prikkels even verslavend als alcohol, sigaretten of drugs. Ik zeg niet dat je de smartphone volledig uit je leven moet bannen. Maar zet hem wel regelmatig uit of leg hem weg zodat je echt kunt genieten van quality time.”

3. Stop met jezelf te spiegelen

“Gelukkig zijn, is eigenlijk goedkoop en simpel. Het zit in de kleinste dingen: samen spelletjes spelen, verwonderd raken door kleurschakeringen in de natuur of samen onnozel doen. Nochtans willen we zoveel: vijf reizen op een jaar, een droomhuis, twee auto’s, … Enerzijds is dat leuk, anderzijds heeft het vooral te maken met spiegelgedrag. Sociale media scheppen een onrealistisch beeld. Je ziet plaatjes van de perfecte gezinnen die er altijd stralend gelukkig uitzien en alles lijken te hebben. Deze mensen hebben ook soms een dipje; je ziet er alleen niets van op hun profielen. Spiegel jezelf niet, wees dankbaar en geniet écht van die mooie, kleine dingen in het leven.”

4. Grijp niet te snel naar een pilletje

“Net omdat we zoveel willen, is er weinig of geen tijd om te lijden of na te denken. Wie zich ongelukkig, eenzaam of bang voelt, wil hier liefst zo snel mogelijk van af met een pilletje. Wachtkamers van psychologen en psychiaters zitten vol met mensen die op zoek zijn naar een snelle oplossing. Hol echter niet te snel naar de dokter: het is perfect oké om je af en toe slecht te voelen. Neem liever de tijd om de pauzeknop in te drukken en vraag je af waarom je ongelukkig bent.”

5. Omring je met mensen die je energie geven

“Je hebt maar één leven, probeer er daarom zoveel mogelijk uit te halen. Vroeger kende ik heel veel mensen, nu ben ik selectiever. We hebben vaak heel veel contacten die heel vluchtig zijn; we sturen een wens via sociale media en zien die persoon vervolgens maanden niet. Investeer je tijd in mensen die je energie geven en zorg voor waardevolle contacten. Wees bovendien eerlijk: heb je een dipje, verbloem het niet, maar praat erover. Daar haal je vaak meer uit dan uit dat pilletje.”

Wie is Isabelle Hoebrechts?

Isabelle Hoebrechts is gedelegeerd bestuurder van 361° en organiseert regelmatig seminaries, workshops, opleidingen en events om op een holistische manier te werken aan je welzijn. Daarnaast geeft ze advies aan kmo’s en is ze auteur van Help! Ik heb stress en Positieve Impact.

 

 

(foto istock)