Voel je het ook kriebelen om zelf touwtje te springen, te hoelahoepen of op de trampoline te springen als je kinderen ermee bezig ziet? Doe dan gerust mee want deze drie activiteiten zijn een prima én plezierige work-out voor onder meer een betere conditie en een strakker lijf.

Wie wil touwtjespringen, hoelahoepen of trampolinespringen als work-out heeft amper accessoires én ruimte nodig. Bovendien kan je het zowel buiten als binnen doen. Geen excuses dus om niet terug in je kindertijd te duiken! Let wel: het is niet de bedoeling dat je meteen een touwspring-, hoepel- of trampolinemarathon houdt! Net zoals bij alle sporten, is het belangrijk om de duurtijd rustig op te bouwen. Begin bijvoorbeeld met enkele minuutjes en bouw stelselmatig op. Schema’s en oefeningen vind je gemakkelijk op onder meer het internet en  YouTube. Gun je spieren en gewrichten ook altijd voldoende rust na je training zodat ze goed kunnen herstellen. Hieronder lees je in ‘t kort wat meer over touwtjespringen, hoelahoepen en trampolinespringen als work-out.

Touwtjespringen

Fit young woman skipping rope. Portrait of muscular young woman exercising with jumping rope on grey white background.

Touwtjespringen is een intensieve work-out. Zo zou je ongeveer 0,15 kilocalorieën per minuut per kilogram lichaamsgewicht verbruiken. Weeg je bijvoorbeeld 60 kilo dan verbruik je in 10 minuten zo’n 90 kilocalorieën.

Nodig: Een paar goede schokabsorberende sportschoenen en uiteraard een goed springtouw. Belangrijk hierbij is dat het springtouw een goede lengte heeft. Check dit door met je voeten in het midden van het touw te gaan staan. De uiteinden moeten tot aan je oksels komen.

Waarop letten: Bij touwspringen is het belangrijk om bij het springen het touw vooral vanuit je polsen te draaien. Je handen bevinden zich ter hoogte van je taille.

Hoelahoepen

woman rotates hula hoop on nature background

Ook hoelahoepen kan je gerust beschouwen als een stevige work-out. Een uurtje hoelahoepen zorgt ervoor dat  je rond de  400 kilocalorieën verbrandt.

Nodig: Een geschikte hoelahoep. Onthou dat een goede hoelahoep meestal een diameter tussen 91 tot 106 centimeter heeft en tussen de 0,9 en 3 kilogram zwaar is. Een goede hoelahoep komt qua hoogte tussen je taille en je borst wanneer je hem voor je op de grond plaatst.

Waarop letten: Hoelahoepen lijkt simpel maar wil je resultaat halen, dan is het belangrijk om het correct te doen. Heel belangrijk is het om de hoepel te laten draaien door je buik rond te bewegen en dus niet met je heupen. Weet ook dat het enige oefening vergt om het juiste ritme te vinden om de hoelahoep draaiende te houden. Geen paniek dus als de hoelahoep in het begin soms afzakt. Tip: Wissel tijdens het hoelahoepen gerust eens van draairichting.

Trampolinespringen

Young Female Jumping On Trampoline Outdoors

Een van de toestellen die zowel op klein als groot immer een aantrekkingskracht uitoefent, is de trampoline. Altijd leuk om voor de fun even te bouncen op de trampoline maar je kan er ook een (stevige) work-out op uitvoeren. Van springen over lopen tot evenwichtsoefeningen en zo meer: op een trampoline kan je een scala aan oefeningen doen. Met een trampolinework-out  van een uur verbruik je rond de 300 à 400 calorieën.

Nodig: Een trampoline. Gebruik bij voorkeur een fitnesstrampoline.

Waarop letten: Kies bij voorkeur voor een trampoline met elastieken in plaats van metalen veren. Dankzij de elastieken heb je onder meer een zachtere bounce. Je gewrichten en rug worden zo minimaal belast.

 (foto’s: istock)