Wanneer je gewicht wil verliezen, kun je meestal twee dingen doen: anders (minder!) eten en meer bewegen. Onderzoekers hebben echter een makkelijker manier gevonden om af te vallen, en je hoeft er geen calorieën bij te tellen of jezelf in het zweet te werken.

Uit onderzoek van de Universiteit van Birmingham (Engeland) blijkt dat het drinken van 2 glazen water voor het ontbijt, het middagmaal en het avondmaal helpt om tot 4,5 kilo in 12 weken te verliezen.

Dat water drinken belangrijk is om af te vallen, wordt al langer verkondigd, en het onderzoek lijkt dit dus inderdaad te bevestigen.

Voor het experiment werden 84 zwaarlijvige patiënten in twee groepen verdeeld. 41 onder hen moesten kraantjeswater drinken voor elke belangrijke maaltijd. De andere 43 moesten zich inbeelden een volle maag te hebben, zonder dat ze daarbij water mochten drinken.

De groep die water moest drinken voor elke maaltijd, was ongeveer 4,5 kilo kwijt over 12 weken. Deze die geen water dronken, waren amper 0,7 kilo kwijt.

Hoewel het experiment kleinschalig was en verder onderzoek nodig is, geloven de onderzoekers dat water drinken inderdaad een efficiënte techniek is om gewicht te verliezen.

“Wanneer je dat combineert met gezonder eten en meer bewegen, helpt het zeker om gewicht te verliezen aan een gezond tempo”, aldus professor Helen Parrett, die het onderzoek leidde. “Het vraagt niet veel moeite en je kan het makkelijk inplannen.”