Als je een drukke weekplanning hebt, verschuift gezond koken vaak naar de achtergrond. Geen tijd is het beste excuus om snel iets af te halen. Met deze tips begin je goed voorbereid aan de werkweek zonder de hele zondag in de kookpotten te roeren.

Vind je het moeilijk om nog aan het koken te slaan na een lange werkdag? Begin dan goed voorbereid aan de week door op zondag al heel wat klaar te maken. En dat hoeft helemaal niet lang te duren.

1. Begin goed voorbereid aan je voorbereiding

Weet wat er in je koelkast ligt en wat je allemaal wil klaarmaken voor je naar de winkel gaat. Kies enkele gemakkelijke en gezonde recepten en check op voorhand of je potjes genoeg hebt om alles op te bergen.

2. Doe van alles tegelijkertijd

Bepaal wat je samen kan klaarmaken. Zitten er enkele pastagerechten bij? Kook dan pasta genoeg voor al die maaltijden tegelijkertijd. Je kan ook iets in de oven steken en ondertussen dingen doen voor een ander gerecht.

3. Wat in de koelkast – wat in de diepvriezer

Je kan natuurlijk niet alles invriezen, hou daar rekening mee wanneer je aan het koken bent. Sla doe je bijvoorbeeld nog niet bij je gerecht als je de ingrediënten invriest. En hoeveel je ook houdt van avocado: laat die maar heel tot de dag zelf.

4. Zo weinig mogelijk de dag zelf

Je kan dus niet alles op voorhand doen. Als je aan een bepaald gerecht nog wat werk hebt op de dag zelf, plan dat dan op een moment in de week waarvan je weet dat je er tijd voor zal hebben.

5. Twee keer hetzelfde?

Als je het niet erg vindt om eens twee keer hetzelfde te eten, kan je ook een grotere portie maken van een bepaalde maaltijd. Dat bespaart nóg meer tijd.

(foto istock)