Ben je zo gestresseerd dat niets je nog rustig kan maken? Of zou je graag je gedachten wat sneller los kunnen laten? Dan kan je opgelucht ademhalen, want wij zochten (en vonden) enkele eenvoudige meditatie-oefeningen die je helemaal zen zullen maken.

Geen zorgen, je hoeft je voor deze oefeningen niet in een of andere ongemakkelijke pose te wringen. Je kan ze gewoon zittend of liggend doen en ze vergen geen moeite. Het enige wat je moet doen is deze stappen volgen en focussen op je ademhaling.

Stap 1: kies een positie

Maak het jezelf gemakkelijk. Ga zitten of liggen, kies wat voor jou het aangenaamste voelt. Doe het wel op een rustige plek in huis waar je je even helemaal kan afsluiten van de buitenwereld.

Stap 2: ontspan

Sluit je ogen en ontspan. Dat lijkt misschien moeilijk, maar probeer het toch maar even. Ontspan al je spieren en laat alles los.

Stap 3: focus op ademhaling

Je kan focussen op je ademhaling via verschillende oefeningen.

♥ Zo kan je bijvoorbeeld je aandacht vestigen op het puntje van je neus en voelen hoe je adem naar binnen en naar buiten gaat. Dwalen je gedachten af? Da’s niet erg. Vestig gewoon je aandacht weer op je ademhaling.

♥ Je kan je ook focussen op tellen. Begin te tellen tot honderd en tel bij de uitademing. Het kan zijn dat je in het begin een aantal keer de tel kwijt bent. Begin gewoon rustig opnieuw.

♥ Je kan ook vier seconden lang inademen en vier seconden uitademen. Dat allebei door je neus. Je zal vanzelf merken dat je rustiger wordt.

♥ Een van onze persoonlijke favorieten is de volgende. Laat je wijs- en middelvinger rusten op je voorhoofd, tussen je wenkbrauwen. Sluit met je duim je rechterneusgat af en adem diep en rustig in lang je linkerneusgat. Houd de adem even vast.  Laat dan je duim los en sluit je linkerneusgat met je ringvinger. Adem lang uit door rechts. Zet dan weer je duim op je rechterneusgat en adem lang in langs de linkerkant, houd even vast en adem weer uit aan dezelfde kan. Laat dan je duim los en herhaal langs de rechterkant. Herhaal dat een aantal minuten en je zal voelen dat je vanzelf rustiger wordt.

Aan niets denken?

Bedoeling tijdens deze oefeningen, is om aan niets te denken. Maar aan niets denken, dat kan toch niet? Inderdaad, er is altijd wel een of andere gedachte die plots door je hoofd schiet. Dat is ook niet erg. Probeer dan gewoon om je weer te focussen op je ademhaling en zo de gedachte los te laten. Je mag de gedachte dus wel voorbij zien drijven, maar hem niet vasthouden.

(Foto’s iStock)