Je bent al een tijdje ‘op dieet’ maar het wil niet zo lukken met dat afvallen? En je doet alles volgens het boekje? Misschien zijn er toch een aantal dingen die voor verbetering vatbaar zijn. Kleine (denk)foutjes kunnen letterlijk heel wat gewicht in de schaal gooien.

 

1. Je  verwachtingen zijn te hoog

Je wil 10 kilo op één week kwijtspelen. En na een weekje hard afzien en hongeren ben je teleurgesteld omdat er maar 2 à 3 kilo af is? Zucht. Ten eerste is het ongezond om te vlug te vermageren, ten tweede hou je dit nooit vol. Je dieet is tot mislukken gedoemd nog voor je er goed en wel mee gestart bent, en dus geef je het al vlug op.

 

2. Je volgt een crashdieet

Je wil zo vlug mogelijk afvallen en volgt een crashdieet. Je eet nauwelijks iets (of heel veel van hetzelfde, zoals alleen maar pompelmoezen of eieren) en de kilo’s vliegen eraf. Maar dan begin je enigszins ‘normaal’ te eten, en jawel: daar zijn de jojo-kilo’s en ze komen er dubbel en dik bij. Tijdens jouw ‘hongerslag’ is jouw metabolisme namelijk vertraagd waardoor je lichaam – eens je stopt met het crashdieet – alles wat je eet extra efficiënt zal opslaan en ook trager zal verbranden. Je metabolisme is met andere woorden helemaal om zeep.

 

3. Je neemt geen ontbijt

Sla je het ontbijt over om alvast wat calorieën te sparen (of gewoon omdat je geen tijd had)? Fout! Zonder ontbijt krijg je beslist zin in een (ongezonde) snack of kies je tijdens het middagmaal voor grotere porties. Studies bewezen dat mensen die ontbijten minder gewichtsproblemen hebben. Dus: ontbijt is een must!

 

4. Je eet meer dan je denkt (of toegeeft)

Je dénkt dat je weinig eet, maar vergeet daarbij de (vele) kleine hapjes die je tussendoor (en vaak onbewust) naar binnen smokkelt. De beste manier om echt te weten wat en hoeveel je eet, is door het bijhouden van een eetdagboek.

Woman trying to close jeans button with difficult from fat

5. Je trapt in de lightval …

Oké, er staat light op die verpakking chips en dus eet je de hele zak maar leeg. Besef dat light niet caloriearm betekent en dat die lightchips inderdaad misschien minder vet bevatten dan gewone chips, maar: ze bevatten wel nog steeds vrij veel vet.

 

6. … en je verwart gezond met light

Jawel, olijfolie is een uitstekend vet om mee te koken en noten zijn gezonde tussendoortjes, maar beide bevatten veel calorieën, wat betekent dat je er niet onbeperkt van kunt smullen, ook al zijn ze goed voor je gezondheid.

 

7. Je drinkt te weinig water

Wanneer je gedehydrateerd geraakt, heeft je metabolisme het moeilijker om calorieën te verbranden. Drink daarom bij elke maaltijd voldoende water. Water voor de maaltijd zal er bovendien voor zorgen dat je vlugger een voller gevoel hebt.

Eet je extra vezels omdat dit goed is voor je spijsvertering? Ook dan moet je voldoende water drinken, zo niet kunnen die vezels constipatie veroorzaken.

 

8. Je zit de hele dag

Heb je een job waarbij je de hele dag op een stoel zit? Voldoende bewegen is de boodschap, anders blijft je lichaam in ‘rust’ en zal het geen calorieën verbranden. Je kent het wel: sta eens wat vaker recht, neem de trap in plaats van de lift, parkeer de auto wat verder weg …

 

9. Je beweegt voldoende, maar je eet daardoor ook meer

Je sport op geregelde tijdstippen en daarom denk je dat je ‘recht’ hebt op meer eten, omdat je het verdiend hebt of omdat je die extra’s toch vlot wegwerkt. Niet dus! Hou je aan je dieet zoals voorgeschreven.

 

10. Je hebt last van stress

Stress is op twee manieren nefast om gewicht te verliezen. Vaak ga je tijdens periodes van stress op zoek naar comfort food om je wat beter te voelen. Daarnaast zorgen stresshormonen ervoor dat je sowieso zwaarder wordt,vooral rond de buik. Tip: stress wegwerken is niet altijd makkelijk, maar sporten is alvast een goed middel en zo heb je dubbel gewonnen (zie puntje 8).

 

11. Je denkt dat alle calorieën hetzelfde zijn

Nee hoor. De calorieën van een fastfood hamburger wegen écht zwaarder door dan hetzelfde aantal calorieën in een gezonde maaltijd. De kwaliteit en voedingswaarde van de calorieën speelt een belangrijke rol. De zogenaamde ‘lege’ calorieën uit fastfood of frisdrank dragen niets bij tot het welzijn van je lichaam en ze zorgen er bovendien voor dat je vlug weer honger hebt. Kies dus altijd voor gezonde voeding.

 

12. Je slaapt niet genoeg

Door te weinig slaap ontstaan er hormonen die ervoor zorgen dat je extra honger hebt. Op tijd naar bed dus!

 

13. Je traint eenzijdig

Je sport veel, maar enkel cardio. Behalve rondjes lopen in het park zou je bijvoorbeeld ook krachttraining kunnen doen (eventueel met gewichten) om je spieren verder te ontwikkelen: hoe meer spieren, hoe meer calorieën je verbruikt, zelf in rust! Door aan cardio te doen, zal je zeker afvallen, maar de combinatie met krachttraining zal dat proces versnellen.

 

14. Je eet te weinig

Ook als je wel voor een uitgebalanceerd dieet kiest, kan het zijn dat je in al je enthousiasme om af te vallen te weinig eet. Gevolg: je metabolisme geraakt van slag (zie puntje 2) en je lichaam zal er alles aan doen om net niét af te vallen.  Hou je daarom hoe dan ook aan het aantal calorieën dat het beste bij jou en je levensstijl past. Heb je hierbij wat ondersteuning nodig, roep dan zeker de hulp van een diëtiste in.