Zo’n 45% van de Belgen maakt goede voornemens voor 2019. Slechts een op tien Belgen die voor 2018 dit jaar goede voornemens maakte, heeft die ook effectief waargemaakt.  Afslanken (43%), gezonder eten (39%) en meer sporten (38%) zijn daarbij de belangrijkste voornemens.

Dat blijkt uit recent onderzoek door iVOX* in opdracht van Alpro. Op basis van deze cijfers, formuleren Alpro en Nafi Thiam zeven tips om je voornemens vol te houden.

1. Begin je dag met minder suikers

Twee derden van de Belgen overwegen om vaker voor producten met minder suiker te kiezen. De Belg wil minder suikers en vetten in zijn voeding, maar niet ten koste van de smaak. Kies je twee keer per week voor een suikervrije ontbijtdrink, dan betekent dit 150 suikerklontjes per jaar minder.

2. Tijdsgebrek hoeft een gezond ontbijt niet in de weg te staan

Het is geen geheim dat een volwaardig ontbijt de beste manier is om je dag te beginnen. Toch maken steeds minder Belgen tijd voor het ontbijt. Een op vier Belgen geeft aan dat tijd een valkuil vormt in het volhouden van goede voornemens. Nafi’s ontbijttip? “Kies voor een plantaardig alternatief voor yoghurt met granola en vers fruit. Overheerlijk en klaar in een handomdraai.”

3. Eén dag per week plantaardig eten

Vegetarisch worden, blijft voor de meeste Belgen een brug te ver, maar één dag per week plantaardig eten, vindt de meerderheid van de Belgen een haalbare stap. Wist je dat deze kleine stap een aanzienlijke impact heeft op je gezondheid en de planeet? Plantaardige voeding bevat meestal minder verzadigde vetzuren en vaak ook goede onverzadigde vetzuren. Door verzadigde vetten in de voeding te vervangen door onverzadigde vetten, zorg je voor het behoud van een normaal cholesterolgehalte. Je bespaart ook maar liefst 1.500 liter water, oftewel vijftien douchebeurten door één dag plantaardig te eten.

4. Laat de lift links liggen en kies voor de trap

Ook al klinkt deze tip stilaan als een klassieker, hij blijkt nog steeds te weinig ingeburgerd. Je hoeft niet altijd de trap te nemen om succes te boeken. Zelfs als je één keer per dag de lift inwisselt voor de trap, heeft dit op lange termijn een aanzienlijke impact op je stappenteller. Wist je dat het calorieverbruik van traplopen twee keer zo groot is als dat van joggen?

5. Gun de koe een dagje vrij en kies voor een plantaardig alternatief in je koffie

Belgen beginnen hun dag graag met een kop koffie. Uit het onderzoek blijkt dat meer dan de helft van de Belgen bereid zijn om hun koffie een plantaardige toets te geven. Probeer eens een drink op basis van soja, hazelnoot, amandel, kokosnoot, cashewnoot, rijst of haver.

6. Kiezen is winnen: laat je leiden door de kleuren van de Nutri-Score

Ingrediënten met een optimale Nutri-Score helpen je makkelijk op weg naar een gezonder en evenwichtiger voedingspatroon. Het Nutri-Score label bestaat uit vijf kleuren en bijhorende letters die de voedingswaarde van een product aangeven. Meer dan 90% van het Alpro-gamma heeft Nutri-Score A of B. Zo heb je aan één blik genoeg om te weten of een product past binnen een gezonde en evenwichtige voeding.

7. Op zondag naar de bakker met de fiets

43% van de Belgen vindt het haalbaar om zich met de fiets naar de buurtwinkel te verplaatsen. Deze kleine moeite garandeert niet alleen meer lichaamsbeweging voor jezelf, ze heeft ook een positieve impact op de planeet.

Succes!