Nagelbijten, het is voor sommige mensen een dagelijkse bezigheid. Ze doen het uit verveling, door stress of voor god weet welke andere reden. Het is een vieze gewoonte waar ook ik me vaker dan ik zou willen mee bezig hou: in de wagen, op mijn bureau, voor de televisie en in gezelschap op een terrasje… Netjes is het niet en eigenlijk staat je daar maar stom met je vingers in je mond. Daarom onze tips voor wie definitief wil stoppen met nagelbijten en eindelijk eens wil uitpakken met mooie nagels!

1. Betrap jezelf erop

Het lijkt evident, maar dat is het niet altijd. Meestal zitten die vingers in je mond voordat je het weet. Neem je voor je handen niet naar je mond te brengen en als je dat wel doet, hou er zo snel mogelijk mee op. Zeg ook telkens aan jezelf dat je niet mag bijten als je het doet. Een simpel trucje, maar het werkt.

2. Het is onhygiënisch

Je wil niet weten hoeveel bacteriën er op je handen en vingers zitten. En dan breng je die allemaal naar je mond, waar er ook heel wat te vinden zijn. Als je je nagels dan nog tot bloedens toe afbijt (ja, het kan!), heb je ook nog kans op een infectie. Beeld je in dat je aan een deurklink likt ,wel, zo vies is aan je nagels bijten.

3. Zet er een leuk kleurtje op

Nagelbijters zijn gemakkelijk te herkennen, niet enkel aan de afgebeten nagels. De dames onder de nagelbijters dragen bijna nooit nagellak. Nochtans kan het een goeie afleiding zijn. Lak je nagels in je lievelingskleur en verzorg ze met liefde. Word trots op je nagels en je zal ze niet meer willen afbijten. Vergeet ook niet een goede basecoat met versteviging te gebruiken onder je kleur,  zodat je nagels stevig worden en niet afbreken.

4. Gelnagels zetten

Veel nagelbijters kiezen voor gelnagels of gellak, zodat je onmogelijk aan je nagels kan bijten. En beginnen te bijten aan je valse nagels of de gellak laat een vieze smaak achter in je mond, dus is zeker niet aan te raden. Het is een goede oplossing om je nagels eens echt te laten doorgroeien maar hou er rekening mee dat ze wel brozer zullen zijn als je ermee stopt. Goed verzorgen is dan de boodschap.

5. Zoek de oorzaak

Heel belangrijk is je afvragen waarom je aan je nagels bijt. Doe je het uit verveling? Of enkel in momenten van stress? Probeer de oorzaak te vinden en die aan te pakken. Heb je te veel stress, dan moet je je misschien meer ontspannen door te sporten of iets leuks te doen. Een stressballetje gebruiken om even je frustraties op uit te werken, kan ook helpen.

6. Vervang je nagels door iets anders

Bijt op iets anders! Het is misschien een beetje een vreemde tip, maar het kan helpen. Neem een kauwgom of een snoepje om op te knauwen in plaats van je nagels als je de drang voelt opkomen. Bijten op een balpen kan ook, maar dat is dan weer onhygiënisch.

7. Heb karakter

Zoals met elke verslaving (en ja, het is een verslaving) is doorbijten en karakter hebben een must. Wil je er echt van af? Dan moet je gewoon doorbijten en niet opgeven. Je zal zeker hervallen, maar de truc is om vol te houden en op dag zal je gewoon nooit meer aan je nagels willen bijten. Geloof me, het kan!

(foto’s istock)