Dat irritante geluid van onze wekker die elke dag – veel te vroeg – afgaat, de meeste mensen hebben er een hekel aan. We slagen er amper in om uit bed te komen. Laat staan met een goed humeur. Met deze tips stap je voortaan wel met het juiste been uit bed.

1. Kruip écht vroeger in je bed

We hebben het allemaal al gezegd: vanavond kruip ik vroeg in bed! Maar voor je het weet is het 22 uur en ben je nog steeds druk bezig. Daarna wil je natuurlijk nog wat ontspannen want wie kruipt er nu meteen in bed na een drukke dag? Toch is het belangrijk om af en toe eens echt vroeg te gaan slapen. Je ochtendhumeur komt namelijk vooral doordat je gewoon niet uitgeslapen bent. Een uurtje extra slaap doet vaak al wonderen.

2. You snooze, you lose

Het is zo verleidelijk om op die snoozeknop te duwen, maar je doet het beter niet. Ook je alarm vroeger zetten om dan vaker te kunnen snoozen, is geen goed idee. Wees sterk en sta op vanaf het moment dat je wekker afgaat. Leg desnoods je klok of gsm wat verder weg. Op die manier verplicht je jezelf om uit bed te komen. Dit trucje verkleint trouwens ook de kans je te overslapen.

3. Minder televisie

Je zou het misschien niet denken aangezien we al verschillende keren voor de tv in slaap zijn gevallen, maar het licht en de beweging van deze schermen houden ons langer wakker. Zet ze daarom elke avond op tijd uit en probeer je op een andere manier te ontspannen. Een goed boek bijvoorbeeld. Daar word je veel sneller dromerig van.

4. Iets om naar uit te kijken

Probeer elke avond iets te zoeken om de volgende dag naar uit te kijken. Denk daaraan wanneer je de volgende ochtend wakker wordt. Het hoeft niet veel te zijn. Zolang het je maar zin geeft om (iets sneller) uit je bed te komen.

(foto istock)