Sommige mensen functioneren het best als ze zich in georganiseerde chaos bevinden, terwijl anderen daar alleen maar stress van krijgen. Hoe dan ook: nu en dan moet er opgeruimd en georganiseerd worden, en dat geldt ook voor je werkplek. Maak van je bureau een toonbeeld van productiviteit én rust. En dat kan met de volgende acht tips.

1. De grondige kuis

Is je bureau een echt slagveld van papieren en dossiers waarin een kat haar jongen niet meer terugvindt? Hou dan een grondige kuis en haal alles (ja, echt alles!) van je bureau. Daarna kun je door je rommel gaan en netjes sorteren wat je nog nodig hebt en wat definitief richting vuilbak verbannen wordt.

2. Bespaar op kantoorartikelen

Sticky notes, visitekaartjes, papierschaartjes, plakband, dossiermappen, onvoltooide projecten… ze zorgen ervoor dat onze aandacht afdwaalt, ook al hebben we dat niet meteen door. Berg ze op – bij voorkeur op een handige plek, je hebt deze spullen nu en dan wel eens nodig – en je zal meer aandacht hebben voor het belangrijkste project van dat moment, namelijk datgene waar je op dit moment mee bezig bent.

3. Haal alle niet essentiële dingen weg

Kijk eens goed naar je bureau en specifiek je werkvlak: wat hoort er niet thuis? Foto’s, boeken, koffiemokken, eten… als het niet essentieel is, kun je het beter verwijderen. Ja, ook dat familiekiekje of die tekening van je zoon of dochter. Klinkt hard, maar al deze items zorgen voor afleiding en zetten aan tot dagdromen. Bedenk maar: hoe minder afleiding, hoe vlugger je je werk afgehandeld hebt en hoe sneller het weer playtime is.

4. Investeer in goed materiaal

Een makkelijke bureaustoel, een goede lamp, een prikbord voor aan de muur, handige lades en rekken… Op dergelijke items zou je niet mogen besparen wil je van je werkplek een aangename en rustige plaats maken.

5. Sorteer je papieren

Neem de tijd om even door die stapel papieren op je bureau te gaan. Wedden dat er veel onnodige rommel tussen zit die je niet meer nodig hebt of verwijzen naar dingen die afgehandeld zijn? Weggooien of klasseren, en vlug! Zet ook een handig systeem op om de papieren die je wel wil bijhouden netjes te ordenen; denk bijvoorbeeld aan gemarkeerde mapjes die je makkelijk kunt klasseren.

6. Hou je desktop netjes

Je bureau kan een toonbeeld van orde zijn, maar de rommelige computerdeskdop boordevol icoontjes en mapjes verraden dat je eigenlijk een sloddervos bent. Niet zo moeilijk trouwens als het juiste mapje op je desktop terugvinden als er nog 100 soortgelijke mapjes naast staan. Dus: ordenen die boel!

7. Verplaats je bureau

Klaar? Probeer dan, indien mogelijk natuurlijk, ook de plaats van je bureau eens onder handen te nemen. Uit onderzoek is gebleken dat je het meest productief werkt als je met je rug naar de muur zit en je op een raampje en/of deur uitkijkt.

8. De 5 minuten schoonmaak

Zit het werk er op? Neem dan even 5 minuten de tijd om je werkplek opnieuw te ordenen. Zo start je de dag erop met een propere lei.