Pure by Luce. De naam klinkt als een briesje en met haar duurzaam kledinglabel wilt Loes Vandekerckhove ook een nieuwe wind door de mode-industrie laten waaien. Na een succesvolle crowdfundingcampagne en eerste lijn lanceert Pure by Luce een tweede collectie, geïnspireerd door Zuid-Afrika.

Door het geëngageerde verhaal van Loes Vandekerckhove aan te horen, doen de blinkende fast fashion-ketens op de Meir plots pijn aan de ogen. Nog geen kwarteeuw is ze maar zachtjes schopt ze modeliefhebbers een geweten. “Ik wil nochtans andere winkels niet aanvallen”, zegt Loes, nippend van haar koffie in de Boerentoren, waar ze steun krijgt van het KBC-startersplatform. “Maar ik wil consumenten een positief alternatief bieden. Ik denk dat dat de manier is om hen te overtuigen.”

Je lanceerde net een nieuwe collectie duurzame sportkledij, geïnspireerd door Zuid-Afrika. Wat spreekt jou zo aan in dat land?

Voor elke collectie haal ik inspiratie uit mijn reizen. Mijn vorige collectie stond in het teken van Mexico, waar ik op uitwisseling was. Voor mijn nieuwe lijn liet ik me inspireren door een reis naar Zuid-Afrika. Het is een trip die me heel erg bijgebleven is. Er is zo’n enorme diversiteit; in de natuur, in de mensen, in de cultuur. Het is een land dat je echt moet ontdekken. Eens je voorbij de highlights kijkt, leer je Zuid-Afrika op een dieper niveau kennen. Het is een bestemming waar ik zeker opnieuw naartoe wil.

Had je een bepaald type vrouw in gedachten voor deze Zuid-Afrika collectie?

Ik had drie verschillende types in gedachten. Opvallende prints en kleuren staan centraal in de drie looks die onderling toch heel verschillend zijn. Zo heb je een gedurfde, rode outfit die ideaal is voor pilates of yoga. En zelf neig ik eerder naar de zwarte outfit met kleuraccenten om te gaan fitnessen. De stoffen zijn zo duurzaam mogelijk geproduceerd uit gerecycleerd polyester, organisch katoen en Econyl, dat gemaakt wordt uit gerecycleerde visnetten, tapijten en stofoverschotten. Ik wil met deze drie looks verschillende vrouwen aanspreken. Mijn klanten staan bewust in het leven, zijn sportief en vaak geïnteresseerd in reizen.

Voor deze collectie werkte je samen met kunstenaar en printdesigner Jody Paulsen uit Kaapstad. Hoe verliep die samenwerking?

Heel natuurlijk. Ik leerde zijn werk kennen via Helen Jennings, die een grote kennis heeft van Afrikaanse mode en cultuur. De kunstwerken van Jody Paulsen zijn heel kleurrijk en excentriek. Voor mijn sportcollectie werkte hij met prints die iets soberder zijn. Maar hij ging op dezelfde manier aan de slag als voor zijn kunstwerken: door patronen uit papier te knippen en daarmee collages te maken. Na heel wat communicatie en aanpassingen voelden we allebei: ja, dit is het! En toen hebben we alles laten digitaliseren als print. Het was een fijne manier van samenwerken. Want vaak gebeurt het dat prints uit een databank gehaald worden of op een beurs gekocht. Maar ik maak met mijn leggings geen haute couture dus de unieke prints maken in dat opzicht echt het verschil.

Niet iedereen is zich bewust van een eerlijke prijs voor een product door dumpingprijzen. Hoe overtuig je mensen om te kiezen voor een duurzaam alternatief?

Er is steeds meer aandacht voor duurzaamheid dus ik denk dat de meeste mensen zich daar wel bewust van zijn. Als je kiest voor een duurzaam alternatief, weet je dat dat samengaat met een meerprijs. Ik ben in ieder geval niet de persoon die gaat roepen: Primark is slecht en wordt door kinderhanden gemaakt! Ik denk dat iedereen dat weet. Het enige wat ik kan doen is een mooi alternatief bieden en dat op een positieve manier promoten. Ik denk dat pushen geen effectieve manier is om mensen te overtuigen.

 

Steeds meer modemerken dwepen met duurzaamheid. Maar is daar een controle op of kan iedereen zich zomaar duurzaam noemen?

Veel merken staan te roepen dat ze duurzaam zijn maar dat moet je soms toch nuanceren. Het is inderdaad een probleem dat iedereen zo’n label kan claimen. Bij grote bedrijven denk ik vaak: zorg dat heel je productieproces duurzaam is in plaats van één element. Maar ik wil toch positief denken en elke inspanning naar duurzaamheid aanmoedigen. Grote, traditionele bedrijven zullen op één of andere manier mee op de kar springen zodat het ook voor kleinere bedrijven haalbaar wordt. Mijn duurzame stoffen worden bijvoorbeeld betaalbaarder als een groot bedrijf dit in grote oplage koopt. We hebben hen dus ook nodig om verandering te brengen.

Waarin maak jij het verschil?

Naast een duurzaam productieproces, communiceren we met Pure by Luce ook over materialen, leveranciers en prijzen. En binnenkort lanceren we een platform waarbij we ook duurzame reistips geven over onze inspiratielanden. Dat hoeft niet op een ‘hippie’ manier. We delen bijvoorbeeld leuke vegetarische restaurants en ecologische bed & breakfasts. Ik wil namelijk niet alleen een leggingmerk zijn maar een breder verhaal brengen. In mijn persoonlijk leven maak ik ook duurzame keuzes. Ik eet geen vlees en probeer mijn kledij fair trade of tweedehands te kopen. Ik kan zeker niet claimen dat ik honderd procent duurzaam ben. Maar ik probeer bij elke keuze die ik maak bewust te leven en ik hoop dat dat anderen kan inspireren.

(Tekst: Maren Moreau)

Info: www.purebyluce.com