Sabine Peeters was al make-upartiest, blogster en auteur van het boek ‘Lief voor mijn Lijf’, en nu is ze ook ontwerpster van een trendy capsulecollectie voor Xandres Xline. Vanuit haar eigen ervaringen als curvy lady weet Sabine immers perfect wat vrouwen met rondingen écht verlangen van de mode. En hoera: hier geen wijde hemdjurken om je in te verbergen maar een vrolijke collectie waarin je met plezier gezien wil worden.

Wat meteen opvalt aan je collectie is de energie en vrolijkheid die de kleren uitstralen.

Inderdaad! Toen de vraag kwam om een capsule collectie voor Xandres Xline te ontwerpen, kwam ik net terug van een fantastisch reis naar Mexico. Hierdoor voélde ik me ook zonniger en vrolijk en dat is duidelijk te merken aan de collectie, dankzij het kleurgebruik, pailletten en print. Overigens vond ik het hele creatie proces van deze mini-collectie ontzettend boeiend, leerrijk en echt gewoon leuk! Ik maakte eerst uitgebreide moodboard, daarna kozen we de stoffen en eens de basisontwerpen waren getekend, brachten we de finale verbeteringen aan. Het was heel wat back and forth.

Waar heb je specifiek op gelet tijdens het ontwerpen?

Ik wilde ten eerste opties geven: de mouwen van de shirts en hemdjes bijvoorbeeld kunnen langer gedragen worden – voor zij die zich onzeker voelen om hun armen – of opgerold voor een meer ‘boyfriend’-kinda style. Ook de broek kan je op verschillende manier dragen: op de heupen of in de taille. Verder vond ik het heel belangrijk dat er ruimte was voor borsten in de hemdjes. Ikzelf heb een grote boezem en het is quasi onbegonnen werk om toffe bloesjes met knopen te vinden die echt goéd zitten. Ook wilde ik absoluut afstappen van het persé verhullen van het lichaam: het is perfect mogelijk om met de taille mee te werken zonder je ongemakkelijk te voelen om je buikje! Zo zorgden we bij de volumerok dat de plooien iets lager begonnen en de naden ter hoogte van de buik goed stevig waren om alles op z’n plaats te houden.

De Xline van Xandres is specifiek bedoeld voor modebewuste curvy vrouwen. Is het dan nog steeds zo moeilijk om leuke plussize mode te vinden?

Ik vind het toch altijd een zoektocht. Ofwel kom je terecht bij de héél volwassene merken die vaak erg prijzig zijn, ofwel tussen de vodden ergens in een hoekje van een high street brand. Dit laatste vind ik zo schandalig! Merken als H&M, die in hun advertising graag diversiteit uitdragen, bieden niets uitdagend of fris voor plussize vrouwen of mannen. Dat geeft mij het gevoel dat wij het niet waard zijn om even bij stil te staan. Ooit deden ze een samenwerking met Ashley Graham (een bekend volslank model, nvdr) maar die collectie bleek alleen maar online te koop te zijn. Onbegrijpelijk, want plussize kleding moet je toch best altijd even passen. Wij, curvy vrouwen, lijken geen prioriteit, wij lijken te moeten schikken met iets dat ergens in een hoekje te vinden is. In landen als Amerika en UK is het aanbod veel groter en gevarieerd: sexy, cool, gekleed, kleurrijk of designer…je vindt het allemaal. En dat is fantastisch want ik wil evenveel keuze hebben als mijn vriendinnen die maat 38 hebben. Of misschien ook niet, want dan zou ik een problematische shopaholic zijn. (lacht) Om al deze redenen vind het ontzettend waardevol wat Xandres Xline nu doet met deze capsule collectie. Niet omdat het persé met mij is maar omdat ze tijd, geld en moeite steken in ‘ons’. Ze erkennen het gemis en gaan als voorloper in België aan de slag om dat gemist egemoet te komen.

Droom je nu al van een tweede collectie?

Oh my, yes! Ik droom van een meer uitgebreide wintercollectie en ik weet nu al welke richting ik uit wil. Ik wil blijven ontwerpen en dat vereist een groot leerproces vereist, maar daar steek ik graag mijn energie in. Ik krijg amper uitgedrukt hoe enthousiast ik word van dat idee!

Heb je nog een ultieme stijltip voor curvy ladies?

Stop met je te verstoppen. Flirt met prints, kleuren en vormen, en draag wat je werkelijk grààg ziet! Investeer, bij grote boezem, ook in goedzittende lingerie. Dit is nu eenmaal de basis van alles! Er zijn echt wel toffe merken die gespecialiseerd zijn in grotere cupsizes, en die (vooral tijdens de soldenperiode) betaalbaar zijn. Bv Primadonna en Empreinte.

Je werkt zelf in de modewereld, waar de modellen nog steeds mager en piepjong moeten zijn. Daar komt al jarenlang kritiek op, maar verandering gaat moeilijk en traag. Hoe kunnen wij, als publiek en consument, daar mee verandering in brengen?

Vrij weinig vrees ik, want zeggen dat er geen magere meisjes mogen zijn, is ook weer discriminerend. De modewereld doet trouwens toch zijn zin daarin. Ik denk dat het vooral belangrijk is om het gebrek aan diversiteit télkens weer te benoemen. Echt wel elke keer! Stop met de verafgoding van 1 soort lichaam, en stel ontwerpers die denigrerend zijn tgv vollere lichamen aan de kaak. We moeten ook in eigen boezem kunnen kijken. Hoe reageren we zélf als we een dikkere vrouw op tv zien? Verafgoden we zélf slank-zijn? Zolang we zelf niet divers kunnen denken, en respect kunnen tonen, wat verwachten we dan van anderen? Ik ben trouwens zelf geen fan van de poging tot verandering door middel van het invoeren van een bepaalde bmi bij modellen. Dat werkt toch niet. Maar leg een leeftijdsgrens op! Stap weg van de piepjonge kuikentje die nog vrouw moeten worden! Een 15-jarig meisje in een wereld droppen die soms heel genadeloos is…. Nee, daar kan ik niets positiefs in zien.

Je bent heel actief op social media, waarvan net gezegd wordt dat het nefast is voor het zelfbeeld van meisjes. Hoe ervaar jij dat? Heb je ook tips voor jonge meisjes (en iedereen op social media eigenlijk)?

Sociale media kunnen negatief én positief zijn. Alleen maar het negatieve benadrukken, daar ben je weinig mee. Want jà, die geënsceneerde realiteit zet een grote druk op iedereen. En ja, hoe meer mensen hun leven online doorbrengen, hoe groter de kans is dat er een laag zelfbeeld/lichaamsbeeld wordt ontwikkeld. We laten ons er wel eens graag door meeslepen. Zeker jongeren zijn er ontvankelijk voor. Maar daar tegenover staat dat jongeren écht wel slimmer zijn dan we denken. Ik geef regelmatig lezingen rond ‘beeldvorming van het lichaam’ in middelbare scholen, en die tieners denken goed na hoor! They know! Belangrijk is dat we ze weerbaar maken en kritisch laten denken over de (soms zakelijke) spelletjes die vaak online gespeeld worden. Ook kunnen we ze aanleren dat we zélf onze feed kunnen vullen met diversiteit. Jij kiest wie je volgt, en jij kan blokkeren wat je niet wil zien. Stoort iets je, meld dit dan.

Het T-shirt uit je collectie met de print That’s sway is een echte blikvanger. Het is tevens de naam van je nieuwe lifestyle platform. Kun je daar iets meer over vertellen?

‘That’s Sway’ wil merken, verhalen en mensen brengen die bijdragen tot meer diversiteit en body awareness Ook outfits tonen die ook gedragen kunnen worden door vollere vrouwen. Want al zien we dat ‘curvy’ of plussize ‘influencers’ aan populariteit winnen, toch vind ik de bloggerswereld nog steeds vaak een saaie bedoening. Wat heb ik, met mijn dikke billen, buik en borsten, aan de zoveelste outfitpost van kleding die niet in mijn maat te vinden is? Noppes. Dus toon ik graag mode die in grotere maten komt. Daarnaast wil ik een vorm van kwetsbaarheid brengen, die samenloopt met kracht. Ik ben een vrouw die héél haar leven zal moeten vechten tegen haar eetstoornissen, haar hoogsensitiviteit en aanleg tot angstaanvallen, maar toch sta ik er, als allesbehalve perfecte persona. Dat wat kan gepercipieerd worden als ‘zwak’, buig ik om tot een sterkte. En ik wil tonen aan anderen dat zij dat ook kunnen doen. De blog staat nog in zijn kinderschoenen, maar ik laat het liever rustig ontwikkelen dan in 1 jaar naar boven de knallen en dan uitgeblust te zijn.

Info www.xandres.com – www.facebook.com/xandresxline

Ontdek de volledige collectie hier: