Tegen ouder worden, bestaat geen remedie. Althans, dat hebben we altijd geloofd. Een nieuwe studie toont aan dat een specifieke workout niet alleen goed is voor je conditie, maar ook nog een krachtig anti-aging effect heeft.

De laatste tijd worden we gebombardeerd met de voordelen van High Intensity Interval Training (HITT), en dan vooral dat je dankzij deze training op bijzonder korte tijd heel erg fit kunt worden. Amerikaanse onderzoekers hebben ondertussen nog een héél erg interessant gevolg van HITT gevonden: je wordt er namelijk jonger van!

De onderzoekers bestudeerden twee groepen mannen en vrouwen; de eerste tussen de 18 en 30 jaar, de andere tussen de 62 en 80 jaar.

Die groepen werden nog eens ingedeeld in 3 verschillende workout programma’s: HITT, krachttraining met gewichten, en een mix van HITT en krachttraining.

Wat bleek? De HITT zorgde in beide groepen ervoor dat mitochondriën (de energieleveranciers van de cellen) hun werk beter deden en de lichaamscellen een flinke energieboost gaven. In de jonge groep was dat met 49%, in de oudere groep was dat een ongelooflijke 69%.

Met ouder worden, daalt de activiteit van mitochondriën af, waardoor vermoeidheid toeneemt en spieren vlugger afbreken. Maar tijdens de studie was deze daling na drie maanden training stopgezet en zelfs omgekeerd bij de oudere deelnemers van de HITT-workout groep. Ook de werking van de longen en het hart verbeterde aanzienlijk.

De groep die krachttraining deed, werd ook gezonder en ontwikkelde meer spieren. Maar verbeteringen op cellulair niveau, zoals in de HITT-groep, werd niet waargenomen.

Conculsie: dankzij HITT kun je het verouderingsproces op cellulair niveau vertragen, aangezien beschadigde mitochondriën volgens de experts één van de belangrijkste oorzaken zijn van veroudering.

Om langer jong te blijven, raden de wetenschappers aan om 3 tot 4 keer per week een HITT trainig te volgen, afgewisseld met krachttraining. Succes!