Dus je bent er helemaal ingevlogen en nu voel je het: na je laatste sportsessie doet elk spiertje in je lijf pijn, ook al was die work-out ondertussen al twee dagen geleden. Wat doe je nu het best: blijven sporten, of toch maar beter even rusten?

Hevige pijn in je spieren na het sporten is een teken dat je spieren nog niet hersteld zijn van je vorige training. En ga je trainen met spieren die nog niet hersteld zijn, dan zou dit de spiergroei verhinderen. Daardoor heeft je training eigenlijk weinig zin. Sowieso zal je tijdens een work-outsessie mét spierpijn minder voluit gaan – omdat je nog meer spierpijn wil vermijden of omdat je het vanwege de stijfheid in je spieren gewoon niet kan – waardoor je training minder efficiënt is. Best is om je spieren wat rust te gunnen, zo kunnen ze sterker worden.

 

Wat moet je dan wél doen?

Wil je echt élke dag sporten zonder spierpijn of overbelasting van je spieren, dan kan je beter elke dag een andere sport kiezen. Wissel bijvoorbeeld cardio af met kracht en train telkens een andere spiergroep. Probeer sowieso elke dag van routine te wisselen. Sportdokters menen dat twee tot drie trainingen per spiergroep per week ideaal zijn. Train je bijvoorbeeld je armspieren twee keer per week, dan wacht je best twee tot drie dagen vooraleer je die spieren terug aanpakt. Ondertussen kun je wel je been- of buikspieren volop trainen. Krachttrainingen afwisselen met cardio zou de meest efficiënte manier zijn om in vorm te komen. Dankzij de afwisseling is de kans ook kleiner dat je sporten vervelend en saai begint te vinden. Succes!