Nood aan een beetje beweging? Je bent zeker niet alleen. De terugkerende werk- en schoolroutine maakt van september het uitgelezen moment om erin te vliegen. Dankzij deze tips start je zonder blessures én houd je het vol.

1. Zoek uit wat je graag doet

Hou je niet van joggen, laat het dan voor wat het is. Kies liever iets waar je echt plezier in vindt. In september starten tal van nieuwe groepslessen en andere sportactiviteiten. Of misschien is een lessenreeks salsa wel iets voor jou? Alles kan, zolang je het leuk vindt.

2. Plan je sportmomenten in

Net zoals een belangrijke vergadering of een avondje met vriendinnen, plan je ook je sportmomenten in je agenda in. Nog beter: zoek een sportmaatje die met je meegaat, zo ben je minder snel geneigd om af te zeggen.

3. Start rustig

Liefst van al ga je drie keer per week twee uur lang intensief sporten. Maar dat is niet altijd een goed idee. Lang stilgezeten? Laat je lichaam wennen aan je nieuwe voornemens. Begin rustig en bouw langzaam je conditie op. Vergeet trouwens je opwarming en cool-down niet. Je verkleint de kans op blessures en houdt het beter vol.

4. Oefen jezelf niet buiten adem

Raak je tijdens het fietsen, lopen of zwemmen buiten adem, dan train je aan een te hoge intensiteit. Oefen liever voorzichtig eerst aan een rustig tempo. Kun je tijdens je sportsessie nog babbelen met je sportmaatje of meezingen met de muziek, dan ben je goed bezig. Niet vergeten: zelfs atleten sporten niet buiten adem.

5. Stel een doel voorop

Schrijf je in voor een sportwedstrijd, daag je vrienden uit of installeer een sportapp die je helpt om doelen te bepalen. Zo blijf je extra gemotiveerd.

6. Laat je begeleiden

Al lang niet meer gesport en geen idee waar te beginnen? In de meeste sportclubs krijg je begeleiding. Dat is niet alleen handig, maar ook belangrijk om blessures te vermijden. Wil je zeker zijn van advies op maat, oefen dan met een personal trainer.

7. Neem rust

Een juiste dosering van inspanning en herstel na die inspanning zijn essentieel als je aan je conditie werkt. Je nachtrust is de herstelperiode bij uitstek. Meer zelfs, te weinig slaap maakt de herstelfase na de inspanning langer. Slapen is dus net zo belangrijk als sporten. Slecht geslapen? Train deze dag wat minder intensief, en kruip daarna zeker op tijd je bed in.

MEER GEZONDE TIPS:

  • Volwassenen bewegen dagelijks best 30 minuten en twee uur per week intensiever. Zie je het niet zitten om 30 minuten per dag te sporten, splits het dan op: een wandeling met collega’s, een korte fietstocht na het werk, …
  • In september starten tal van nieuwe lessenreeksen. Het perfecte moment om iets nieuws te proberen dus. Bovendien kun je op de meeste plekken een gratis proefles volgen.
  • Op de website van je gemeente vind je vaak een overzicht van alle sportactiviteiten in je buurt.
  • Zoek een personal coach: die helpt je uitzoeken welke sport bij je past.
  • Ga naar de lokale fitness: de meeste fitnesscentra bieden een combinatie van fitness en groepslessen. Tijdens een kennismakingsgesprek geven ze extra uitleg en kun je bekijken wat jou het best ligt.

(Bron: Sport Vlaanderen)

 

Tekst: Goele Tielens