De een kan beter tegen stress dan de ander. Sommige mensen zeggen ‘Je m’en fou’, terwijl jij over alles urenlang ligt te piekeren. Dat al die stress niet goed voor je is, weet je natuurlijk wel. Maar wat doet het precies met je lichaam?

Als we stress hebben, produceert ons lichaam stresshormonen. Die moeten je lichaam in staat stellen om beter om te gaan met de verhoogde druk. Zo wordt je tijdelijk alerter en zou je beter kunnen presteren. Je hartslag stijgt bijvoorbeeld, waardoor er meer zuurstof naar je spieren gaat.

Maar dat werkt natuurlijk maar tijdelijk. Die situatie van verhoogde ‘paraatheid’ vergt dan ook veel energie. Vandaar dat je bij langdurige of chronische stress je uitgeput voelt. Je presteert dan ook helemaal niet meer beter.

Als je je langdurig in een stress-situatie bevindt, begin je te zweten, ben je nerveus en kan je hartkloppingen krijgen. Veel mensen krijgen ook maag- en darmklachten. De ene persoon zal bij stress geen honger hebben, weinig of niet eten en daarvan nog meer maagpijn krijgen. Anderen zoeken net heil in veel (en ongezond) eten, wat dan ook weer voor de nodige onaangename gevolgen veroorzaakt.

Wanneer je stress ervaart, maakt je lichaam zich klaar voor een inspanning. Alle spieren worden zo opgespannen. Vandaar dat je door stress ook rug-, schouder- en nekpijn kan krijgen. Daarbij kan je ook hoofdpijn en migraine krijgen.

Je kan ook uiterlijk de gevolgen zien van stress. Stress kan de allergische reactie niet teweeg brengen, maar het kan eczeem wel verergeren.

Stress is dus nergens goed voor. Heb jij tips om stress tegen te gaan?

(foto’s iStock)