Modehuis Terre Bleue ontwerpt al jaren collecties op een verantwoorde en ethische wijze. Duurzaamheid is voor dit familiebedrijf geen trend maar een filosofie die in elke vezel van het merk vervat zit. Dat het Belgische modelabel nu ook uitpakt met een volwaardige ecologische capsulecollectie hoeft niet te verbazen.

Onze ecologische collectie bestaat uit 14 premium stuks”, vertelt Liesbeth De Keyser, marketing manager van Terre Bleue. “We hebben gebruik gemaakt van innovatieve en nieuwe ontwikkelingen op gebied van eco fashion en elk stuk werd geproduceerd met gerecycleerde materialen. Ook de nieuwe print die speciaal voor deze collectie ontwikkeld werd, is van een 100% gerecycleerde kwaliteit. Als gezicht voor de collectie kozen we voor Evi Hanssen, een echte Terre Bleue-vrouw vanwege haar positieve uitstraling.”

Ethisch ondernemen is bijzonder belangrijk voor Terre Bleue.

“Klopt. Ethisch ondernemen is het stokpaardje van onze CEO Dirk Perquy. Duurzaamheid is voor ons geen trend, maar een filosofie. Terre Bleue heeft een missie en die is tweeledig: mooie en comfortabele kledij aanbieden waarin iedereen zich goed voelt én het vervullen van een maatschappelijke rol, namelijk ethisch ondernemen. Voor de productie van onze collectie werken we samen met enkele kleinere ateliers die eerlijk verloond worden en waar de arbeidsomstandigheden goed zijn. De ateliers worden ook persoonlijk bezocht, zodat we zelf zien hoe het eraan toegaat. We zijn ook zélf eigenaar van een atelier. Daarnaast staan we jaarlijks een percentage van onze winst af aan Ondernemers voor ondernemers, hiermee steunen we sociaaleconomische bedrijfsprojecten en initiatieven in Afrika. En daar blijft het niet bij: zo ging er bij de bouw van ons nieuw hoofdkantoor veel aandacht naar ecologische materialen en werd er nauw op toegezien dat onze ecologische voetafdruk zo klein mogelijk was. Duurzaam ondernemen is bij ons een 360° project.”

Terre Bleue is het typevoorbeeld van ‘slow fashion’, en ook dat mag duurzaam genoemd worden.

“Wij zijn geen label dat om de 6 weken met iets nieuws op de markt komt, daarvoor is ons productieproces met kwaliteitscontrole veel te arbeidsintensief en dat is ook onze bedoeling niet. Gemiddeld werken we 12 maanden aan een collectie, we voeren daarbij ook intensieve draagtesten uit en zijn alleen tevreden als de kwaliteit helemaal goed zit. We maken absoluut geen compromis wat kwaliteit betreft. Het resultaat is dat onze kledij niet alleen aangenaam en flatterend is om dragen, maar dat de stukken ook lang mooi blijven, je kunt ze gerust verschillende seizoenen dragen. Je hoeft daarbij geen schrik te hebben dat de kledij gedateerd is; onze collecties volgen wel de trends maar niet de vluchtige hypes. Het gaat om stijlvolle mode die lang draagbaar is.”

Heb je nog een tip voor de modeliefhebber die meer ethisch wil gaan shoppen?

“Investeer in degelijke stukken die je lang kan dragen en waar je verschillende seizoenen plezier van hebt. Koop minder maar beter. Kies voor goede classics waar je veel kanten mee uit kan. Wéét waar je kleren vandaan komen, waar worden ze gemaakt en in welke omstandigheden… Die bewustwording vinden wij enorm belangrijk. Als we ons steentje kunnen bijdragen aan een mooiere wereld, dan zijn wij gelukkige ondernemers.”

www.terrebleue.com