Wanneer het Belgische modehuis Terre Bleue en de tijdschriften Knack Weekend en Le Vif Weekend de handen in elkaar staan, ontstaat er iets heel moois: een exclusieve en veelzijdige capsulecollectie waar beide cocreators terecht trots op mogen zijn.

Voor beide labels klonk het voor de hand liggend: ze wilden de handen in elkaar slaan en samen een collectie ontwerpen. Met deze unieke stukken vieren ze een dubbele verjaardag: bij Terre Bleue staat er vijftien jaar op de teller en Mode, dit is Belgisch van Knack en Le Vif Weekend blaast vijfendertig kaarsjes uit. Aan het roer van deze Belgische samenwerking: Maryse Poivre, Head of Design bij Studio Terre Bleue, en Benoît Béthume,
Fashion Editor bij Knack Weekend. Hij staat onder meer in voor de tweejaarlijkse special Mode, dit is Belgisch. De twee stijlgoeroes hebben een stijlvolle, zomerse kledinglijn bedacht voor de actieve, sterke vrouw, bestaande uit vijftien stukken die naar believen worden gecombineerd. “Echt een geval van cocreatie”, noemen ze het.

De samenwerking tussen Knack/Le Vif Weekend en Terre Bleue is gegroeid uit gedeelde eigenschappen.

Maryse Poivre: We droomden ervan samen te werken met een sterk Belgisch merk waarvan het DNA op het onze lijkt. Die partner vonden we in Knack Weekend. Authenticiteit en de kwaliteit van onze producten: die elementen binden ons. De mode aan de ene kant, de inhoud aan de andere kant. En dan is er nog het doelpubliek: de hedendaagse vrouw die zelfvertrouwen uitstraalt en graag de juiste prijs betaalt voor kwaliteitsproducten.

Benoît Béthume: De mode-expertise van beide merken was ons eerste raakvlak, maar in de collectie zijn ook de bijzonderheden van elk merk met elkaar verweven. Terre Bleue staat voor realistische mode, met een vleugje fantasie. Ik wilde de nadruk leggen op
creativiteit.

Hoe krijgt zo’n collectie van twee partijen vorm, technisch gezien?

M.P.: Elke partij stelde een moodboard voor. De twee moodboards bleken wat kleur, sfeer en beweging betreft dezelfde rode draad te hebben. Al snel stond het hoofdthema vast: de ‘power lady’, een vrouw die tegelijk sterk en elegant is.

B.B.: Maryse nam me mee in de wereld van haar merk en vertelde over hun waarden en kwaliteitscontroles. Vanaf de eerste gesprekken tekenden er zich al duidelijke trends af, zoals de precieze, grafische en organische prints.

M.P.: We zagen de moodboards evolueren, daarna maakten we prototypes van alle tekeningen en probeerden we ze op paspoppen en echte vrouwen, onze doorpasmodellen.

De belangrijkste kleur van Terre Bleue staat centraal in de collectie.

M.P.: Marineblauw en elektrisch blauw.

B.B.: En behalve intens blauwe accenten ook poederroze, gevlamd grijs en wit.

M.P.: Terre Bleue staat ook bekend om zijn prints. Ze brengen de verschillende kleuren van de collectie samen en vormen zo de rode draad doorheen het thema. Er zaten slechts drie maanden tussen het eerste idee en de lancering van de kledinglijn.

M.P.: Normaal gezien hebben we daar twaalf maanden voor nodig. Omdat Benoît en ik het al vlug eens waren, is alles erg snel gegaan. We konden de stoffen meteen bestellen, want we wilden werken met vertrouwde stoffen waarvan we de kwaliteit kennen. We konden dus enkele stappen in de kwaliteitscontrole van de stoffen overslaan.

B.B.: We hebben de basisstukken van het merk opnieuw uitgevonden, met een extra dosis lef. We zijn vertrokken vanuit een klassieke garderobe, maar dan met een meer mannelijk, sportief allure.

M.P.: Terre Bleue is meer ‘vrouwelijkheid’ dan ‘vrouw’. Het is een uitstraling, een manier van zijn en leven.

De fotoshoot vond binnen plaats, in de Wild Gallery in Brussel. Dat is nieuw voor Terre Bleue.

M.P.: Ja en nee. Onze campagnes stralen zachtheid uit en spelen zich meestal in de buitenlucht af. Voor deze collectie wilden we een sterke locatie, maar kozen we de Belgische prima ballerina Nina Tonoli (die danst bij het Staatsballet van Wenen, nvdr.) als model. Dat levert een fascinerend contrast op.

B.B.: Zij had de energie die we zochten: haar manier van bewegen is erg krachtig, maar ook vrouwelijk. En de locatie is niet alleen maar stedelijk: ze baadt in het licht en heeft sprekende architecturale elementen, lijnen en mooie gezichtshoeken.

Wat maakt deze samenwerking volgens jullie uniek?

M.P.: Door samen te werken met een gerenommeerd tijdschrift krijgen we de
kans om in de kijker te staan, onszelf los te maken uit ons normale netwerk en toch nog steeds onze trouwe fans gelukkig te maken. En Benoît was echt een droom om mee samen te werken. Met hem erbij zag het team het helemaal zitten!

B.B.: Het was echt een samenwerking tussen gelijke partners. Zoiets komt maar zelden voor. Creatief zijn zonder stukken te maken die alleen op de catwalk thuishoren: dat was de opdracht. We werkten met de proporties uit de modewereld, maar hebben toch een
toegankelijke collectie ontworpen.

De vijftien stukken zijn allemaal onderling combineerbaar.

M.P.: Met die ‘mix and match’ kun je uiteenlopende looks samenstellen. Perfect voor de vrouw die casual en professionele outfits met elkaar afwisselt. Met deze stukken zijn ook gewaagde combinaties mogelijk, zoals een smoking met een sportieve zipper eronder.

B.B.: Elk stuk is veelzijdig. Ze hebben ook allemaal een perfecte pasvorm. Combineer de jeans met een blazer en ga voor de smart business look of combineer de jeans met het sweatshirt of de T-shirt met slogan en je krijgt een meer casual look.

Op welk stuk van de collectie zijn jullie het meest trots?

M.P.: Ik hou van het kostuum. Dit is een primeur voor Terre Bleue

B.B.: Ik denk aan de hemdjurk, die de harten van de redactieleden sneller doet slaan. Elegant met een extreem goede snit die de taille perfect accentueert.

Wil je de volledige collectie ontdekken? Surf naar www.terrebleue.com/weekend

Tekst: Lauranne Lahaye