Tijdens een thuiswerkdag nog snel even de afwas doen, op kantoor nog eerst een koffie nemen of die belastingaangifte écht tot het allerlaatste moment laten liggen. Stel jij ook regelmatig taken uit? Je bent niet alleen, zo’n 25% zou het wel eens doen. Dankzij deze tips raak je er nu eindelijk van af.

Uitstelgedrag of procrastinatie is geen teken van luiheid. Vaak ligt een gebrek aan zelfvertrouwen aan de basis. Omdat we de taak tot in de puntjes willen uitvoeren, krijgen we stress. Gevolg: we laten het nog even liggen en houden ons bezig met kleinere, vaak nutteloze dingen. Er is geen gouden sleutel tot succes, maar er zijn wel een aantal tips die je sneller aan het werk krijgen.

1/ Prikkelvrije omgeving

Concentratie vereist? De kans is groot dat je wordt afgeleid door een collega die een babbeltje komt slaan, een melding van Facebook of een nieuwe mail in je mailbox. Leg je smartphone en laptop aan de kant of schakel de meldingen van je mails uit. Uitstelgedrag komt vaak voor omdat er simpelweg te veel prikkels zijn die je van je werk afhouden.

2/ Maak een onderscheid tussen je werk- en ontspanplek

Hoewel het misschien verleidelijk is om tijdens je dagje home office vanuit je luie zetel te werken, is het geen goed idee. Als je de zetel associeert met je werkplek, is het heel moeilijk om thuis rustig te ontspannen. Kleed jezelf aan en maak jezelf op alsof je naar kantoor zou vertrekken en zet je achter je bureau. Op die manier geraak je helemaal in werkmodus.

3/ Werk volgens de tien-minuten-regel

Goed begonnen, is half gewonnen. Maar laat nu net die start het moeilijkst zijn. Hanteer daarom de tien-minuten-regel. Neem jezelf voor om tien minuten lang aan je taak te werken, daarna kun je stoppen als je dat nodig vindt. Je zult snel merken dat je na die tien minuten meestal wel in de flow bent geraakt, en dat je dus blijft doorwerken.

4/ Splits je taak op

Grote projecten boezemen angst in, waardoor je ze liever op de lange baan schuift. Verdeel je taak daarom in kleine hapklare brokjes. Stel een planning op en maak een to do-lijst. De planning zorgt dat het allemaal wat concreter wordt en minder eng is om aan te beginnen. En geef toe, weinig dingen zo leuk als weer iets afvinken van je to do-lijst.

5/ Vraag raad en durf falen

Je staat er nooit alleen voor. Merk je dat faalangst de bovenhand neemt, omring je dan met mensen die je kennen en je steunen. Wees bovendien niet bang om raad te vragen aan een collega of een vriend, vaak kunnen zij je op weg helpen.

Omdat je vreest de taak niet goed genoeg te zullen doen, ben je eerder geneigd hem aan de kant te schuiven. Zonde, want uit fouten kun je veel leren.

Durf dus falen en leer er nadien uit. Bovendien is het belangrijk te accepteren dat perfect niet altijd mogelijk en nodig is. Gewoon goed is vaak ook al genoeg.

(Goele Tielens/foto iStock)