Waarom deze parfums blijven bekoren

102

Parfums die al generaties overleven en ook vandaag nog, zij het wel in geüpdatete versies, velen weten te betoveren, ze bestaan. Wat het geheim is van hun blijvende populariteit? Misschien wel het feit dat er een mooi verhaal achter schuilt en dat ze het magische touch liefde bevatten…

chaneln5(www.chanel.com)

Chanel N°5

Gelanceerd in: 1921
Gecreëerd door: Ernest Beaux. Hij ontwierp deze beroemde geur op vraag van Gabrielle ‘Coco’ Chanel die een ‘parfum voor vrouwen met een vrouwelijke geur wilde’.
Wat maakt het zo speciaal? De naam. Coco Chanel had een voorliefde voor het getal vijf: wanneer Ernest Beaux haar enkele versies voorstelt van het parfum, kiest ze resoluut voor nummer vijf… wat meteen ook de naam van het parfum wordt. De lancering van Chanel n°5 vond trouwens plaats op de vijfde dag van de vijfde maand van 1921.
Weetje: Chanel n°5 is het eerste parfum waarin aldehyden (synthetische verbindingen) gebruikt werden.

 

Shalimar

(www.guerlain.com)

Shalimar by Guerlain

Gelanceerd in: 1925
Gecreëerd door: Jacques Guerlain
Wat maakt het zo speciaal? Guerlain inspireerde zich op het mooie maar tegelijkertijd dramatische liefdesverhaal van de Indiase keizer Shah Jahan en zijn (derde) echtgenote Mumtaz Mahal. De twee zijn echte soulmates en hij laat speciaal voor haar de prachtige Shalimar tuinen aanleggen. In 1636 komt er helaas een einde aan hun sprookje: bij de bevalling van hun veertiende kind overlijdt Mumtaz aan complicaties. Als eerbetoon aan zijn vrouw laat de diepbedroefde keizer de indrukwekkende Taj Mahal bouwen.
Weetje: Shalimar zou de eerste oriëntaalse geur ooit zijn. Het parfum werd eigenlijk al in 1921 ontwikkeld maar kon toen nog niet bekoren. Vier jaar later bracht Guerlain het parfum opnieuw uit, dit keer wel met succes!

 

missdior

(www.dior.be)

Miss Dior

Gelanceerd in: 1947
Gecreëerd door: Paul Vacher en Jean Carles voor Christian Dior, die een parfum wilde dat geurde naar de liefde
Wat maakt het zo speciaal: Miss Dior was het allereerste parfum van het huis Dior en werd gelanceerd als toemaatje bij zijn in die tijden controversiële ‘New Look’-collectie. De naam verwijst naar zijn jongste zusje Catherine met wie hij een grote passie voor bloemen deelde. Het verhaal wil dat terwijl Christian Dior aan het brainstormen was met Mitzah Bricard, een van zijn muzes, over een naam voor het parfum. Wanneer zijn zus plots binnenstormde, riep er iemand ‘Ah, hier is Miss Dior’ et voilà de naam van het parfum was gevonden!
Weetje: In 2013 liep in Parijs een tentoonstelling, volledig opgebouwd rond het parfum Miss Dior. Nog tot en met 31 mei loopt nu ook een Miss Dior expo in Beijng (China).

L-Air-du-Temps-composition-2

(www.ninaricci.com)

L’Air du Temps by Nina Ricci

Gelanceerd in: 1948
Gecreëerd door: Francis Fabron voor Nina Ricci, op vraag van en naar een idee van haar zoon Robert Ricci.
Wat maakt het zo speciaal? Deze kruidige bloemengeur werd gelanceerd na de verwoestende oorlogsjaren en brengt een – tijdloze – boodschap van vrede, liefde en vrijheid. Opmerkelijk is de flacon: als sinds de lancering sieren vredesduiven de flacon.
Weetje: In de film Silence of the Lambs is hoofdpersonage Clarisse Starling blijkbaar fan van ‘L’Air du Temps’, zo blijkt uit een quote van Hannibal Lector: “You use Evian skin products and sometimes L’Air du Temps… but not today…”. (“Je gebruikt de verzorgingsproducten van Evian en soms L’Air du Temps… maar vandaag niet…”)

 

 

interdit

(www.givenchy.com)

L’Interdit by Givenchy

Gelanceerd in: 1957
Gecreëerd door: Francis Fabron voor Hubert de Givenchy
Wat maakt het zo speciaal? Hubert de Givenchy liet dit parfum speciaal creëren voor zijn goede vriendin, actrice Audrey Hepburn die een grote fan was van de creaties van Givenchy. L’Interdit weerspiegelt de elegantie en persoonlijkheid van deze actrice. Ook de naamgeving van dit parfum is apart: toen Givenchy Audrey vroeg om haar persoonlijke parfum op de markt te mogen brengen, was de actrice daar in eerste instantie duidelijk niet voor te vinden.
Weetje: Audrey Hepburn zou de eerste actrice zijn die haar naam en gezicht verbond aan een reclamecampagne voor een parfum.