Ook zo’n last van neerslachtigheid tijdens korte, donkere dagen? Je bent niet alleen en meer zelfs: er is een naam voor. Seizoensgebonden Affectieve Stoornis (SAD) is een type depressie dat getriggerd wordt door het wisselen van de seizoenen. En gelukkig kun je er ook iets aan doen.

De ‘winterblues’ wordt gekenmerkt door gevoelens van verdriet, verminderde energie, slaapproblemen en minder of net meer willen eten. Gelukkig hoef je niet tot de lente te wachten om je beter te voelen. Volgende 6 manieren helpen om de duistere winterperiode op een aangename manier te overbruggen.

1. Probeer lichttherapie

Snak je naar de zon? Behalve een reisje naar zuiderse landen, kun je ook investeren in een lichttherapielamp. Deze lampen zijn zeer efficiënt in het verbeteren van SAD-symptomen omdat ze helder licht afgeven dat ongeveer 100 keer sterker is dan de gewone binnenverlichting. Dokters raden aan om dagelijks ongeveer 30 minuten voor de lamp te gaan zitten, bij voorkeur ‘s morgens (hou je ogen open maar kijk niet rechtstreeks in de lamp). Er zijn verschillende van deze lampen op de markt; overleg even met je arts welke lamp het best bij jou past.

2. Gebruik een lichtwekker

In plaats van je gewone wekker (of de wekker van je smartphone) kun je ‘s morgens ook wakker worden met een lichtwekker; deze produceert licht dat geleidelijk toeneemt, net zoals de zon die opkomt. Je wordt dus op een meer natuurlijke manier wakker. Dit is niet alleen aangenamer, maar volgens Russische onderzoekers ook heilzaam bij mensen die een milde vorm van SAD hebben.

3. Sta op tijd op

Sta elke dag op tijd op, bijvoorbeeld om 8 uur ‘s morgens. Zo raakt je biologische klok niet in de war en dat is dan weer belangrijk om je lichaam ‘wakker’ te maken.

4. Zet je lichaam aan het werk

Bewegen is sowieso goed voor je lichaam en je humeur. Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt bovendien dat bewegen ook ideaal is om depressies te voorkomen. En dat hoeft geen intensieve training te zijn. Elke dag een stevige wandeling maken of een paar keer per week aan yoga doen, zorgt al voor resultaat.

5. Baden in aromatherapie

Een rustgevend bad aan het einde van een lange dag helpt ontspannen. Voeg aan het badwater eens een paar druppels etherische olie toe. Wetenschappers hebben ontdekt dat vooral etherische oliën van de populierboom helpt om depressieve gevoelens te voorkomen.

6. Vitamine D

Hoe minder zonlicht, hoe moeilijker je lichaam het heeft om vitamine D op te nemen. Onderzoekers vonden een verband tussen de winterblues en een gebrek aan vitamine D. Let dus extra op je voeding of neem supplementen.

7. Praat erover

Uit studies blijkt dat gesprekstherapie depressieve gevoelens doet verminderen. Een goede therapeut kan helpen om zware en duistere gedachten wat te verlichten. Vraag aan je arts waar je hiervoor terecht kunt.