De juiste voeding voor én na je workout is van groot belang. Tijdens het sporten heb je voldoende energie nodig. Na een stevige workout is het dan weer belangrijk om je lichaam de juiste voedingsstoffen te geven. Daarom gingen wij op zoek naar vier lekkere snacks om voor én na je workoutsessie van te smullen!

Voor je workout:

Havermout

Een kom havermout geeft je heel wat vezels die langzaam koolhydraten afgeven in je bloed, waardoor je lang wordt voorzien van energie.

Volkoren brood met banaan

In de aanloop naar je workout zijn koolhydraten je BFF! De truc is om je vol te stouwen met de juiste koolhydraten, zodat je tijdens het sporten traag en regelmatig energie krijgt. Een volkoren boterham met banaan geeft je snelle én trage koolhydraten, ideaal voor je training. Plus: de kalium die in banaan zit, verbetert je spierfunctie.

Appelmoes

Een quick fix nodig voor je begint te sporten? Dan kan je kiezen voor een potje appelmoes. Appelmoes bevat genoeg vezels om je bloedsuikerspiegel omhoog te krijgen. Het zoete goedje ligt trouwens niet zwaar op je maag tijdens het sporten: win win!

Gedroogd fruit met yoghurt

Gedroogd fruit is een goede manier om koolhydraten met energie binnen te krijgen. Bovendien is het gemakkelijk verteerbaar. Noten zoals pinda’s, pistaches en amandelen zorgen voor vezels en proteïnen.

Na je workout:

Chocomelk

Echt waar! Chocomelk drinken na je stevige gymsessie is de laatste hype in sportland. Chocomelk zou zelf beter zijn dan water en sportdrank. Het heeft alles wat je nodig hebt in één glas: koolhydraten en proteïne voor spierherstel, water om je vochtbalans op peil te houden en calcium, natrium en suiker: alle ingrediënten die je lichaam sneller laat recupereren, water vasthouden en energie geven.

Gegrilde kip met groentjes

Na het sporten moet je lichaam herstellen. Kip zit boordevol eiwitten om je spieren te laten herstellen. Voeg wat groentjes (bij voorkeur gebakken in olijfolie) toe.

Cornflakes met melk

Een kom cornflakes met melk is perfect na het sporten. Zelf de gesuikerde varianten – jawel, ook je Frosties! – zijn oké: ze brengen je insulinewaarden in balans en helpen je spieren herstellen.

Cottage cheese

Cottage cheese – een korrelige verse kaas – zit boordevol eiwitten, maar bevat weinig koolhydraten. Ideaal voor wie z’n spieren wil laten herstellen, en graag ook wil vermageren.

(foto’s istock)