Ben je al duizend keer begonnen met gezonder te leven, maar ook al duizend keer er weer mee gestopt? Dan kunnen wij jou helpen met deze tips!

1. Stappenplan

Als je ongezond leeft en het roer in een keer compleet omgooit, dan is het haast normaal dat je dat niet volhoudt. Het is dus belangrijk om in stappen te werken. Elimineer verschillende zaken, maar houd ook nog bepaalde dingen zoals ze zijn. Als je nu nooit sport, en plots elke dag wil gaan sporten, dan is de kans groot dat je na twee weken alweer volledig afhaakt.

2. Buddy

Het is makkelijker om vol te houden als je een buddy hebt. Kies dus een partner waarmee je hetzelfde doel hebt. Heb je het even moeilijk of heb je gezondigd? Praat er dan over met je maatje.

3. Doel

Maar weet je al wat je doel is? Wil je in het algemeen gezonder leven, wil je bepaalde dingen niet meer eten, wil je stoppen met roken, wil je meer sporten, …? Of dat alles? Maak voor jezelf duidelijk wat je doel precies is. Maar houd opnieuw goed in gedachten dat je doel haalbaar blijft.

4. Informeren

Voor je eraan begint, is het handig om je goed te informeren. Wil je een bepaald dieet volgen? Ga dan op voorhand na wat dat precies inhoudt. Als je sportiever wil zijn, zoek dan eerst uit welke sport je graag wil doen en welke oefeningen goed zijn voor jouw specifieke doel.

5. Niet te streng

Laat je hoofd niet te snel hangen als je het eens moeilijk hebt. Ook al heb je iets gedaan dat niet echt binnen je plan paste. Dat is helemaal niet zo erg. Let er gewoon op dat dat niet de nieuwe norm wordt.