Gezond eten is belangrijk, maar het is niet altijd makkelijk. Voor velen is het een levensstijl, maar je verandert natuurlijk niet zomaar je way of life. Dit zijn enkele tips die je daarbij kunnnen helpen.

1. Water

Je weet waarschijnlijk wel dat water een héél gezond drankje is… Maar je komt toch vaak in de verleiding om iets anders te drinken. Als je de keuze hebt, waarom dan niet voor iets anders gaan, want ‘water is zo saai’. De oplossing daarvoor? Probeer altijd water bij te hebben. Op het werk, in je handtas, o-ve-ral. Zo hoef je niet meer naar de automaat te rennen, want je hebt toch al een drankje bij. Raak je het wat beu? Experimenteer dan eens met fruit in je water.

2. Snacken, snacken, snacken!

Er is niets mis met een tussendoortje, zolang het maar lekker en gezond is. Probeer altijd en overal een healthy snack bij te hebben, zo kom je minder in de verleiding van een snelle hap.

3. Voorbereiding is alles

Veranderen van levensstijl is niet gemakkelijk. Maak het jezelf dus zo makkelijk mogelijk. Maak bijvoorbeeld al in het weekend gerechten klaar voor de komende week. Zo vermijd je ook dat je lastminute een gerecht op tafel moet toveren en toegeeft aan de lokroep van kant-en-klaarmaaltijd.

4. Straf jezelf niet

Zeker in het begin zal je zin hebben in je oude eetgewoontes. Het is dan ook niet erg om er eens aan toe te geven. Straf jezelf niet als je eens toegeeft aan een ongezonde uitschuiver.    Anders zal je de gezonde levensstijl als iets onprettigs beginnen zien en dat maakt volhouden alleen maar moeilijker.

5. Bouw op

Al je eetgewoonten plots vervangen door andere is niet eenvoudig. Schakel daarom stapsgewijs over. Begin bijvoorbeeld met eerst enkel je oude ontbijt te vervangen door een gezonde variant. Bouw vandaar op tot je alle maaltijden veranderd hebt.

6. Ontdek nieuwe dingen

Zorg dat je enkel producten eet die je graag eet. Het heeft geen zin op iets te eten wat je niet lust, enkel en alleen omdat het iets gezonds is. ga dus op zoek naar wat je graag eet en wat je eens wil proberen.

7. Met twee is beter dan alleen

De  nieuwe levensstijl volhouden, is makkelijker als je je omringt met personen die ook gezond eten. Zij kunnen je bijvoorbeeld tips en recepten geven. En je ook gewoon steunen als je dreigt te hervallen in je ongezonde eetgewoontes.

(foto’s iStock)