Zo word je de ideale gastvrouw of gastheer

Nu kunnen we er niet meer omheen, de feestdagen komen eraan! En dat brengt stress om het ideale kerstdiner of een spetterend eindejaarsfeest te organiseren, met zich mee. Want wil niet iedereen de perfecte gastvrouw of -heer zijn? Volgens etiquette-expert Brigitte Balfoort moet de gastvrouw of gastheer stalen zenuwen hebben, gecombineerd met een gespeeld je-m’en-foutisme. Brigitte helpt je alvast graag op weg met enkele tips.

Wat je volgens Brigitte altijd in je achterhoofd moet houden als gastvrouw of –heer is dat jij de regisseur bent van je eigen feest. De gasten kijken naar jou om te weten wat ze moeten doen, waar ze moeten zitten en nog zoveel meer.

Wees voorbereid

Het begint eigenlijk al bij de uitnodiging voor het feest. “Als je een dresscode vraagt aan je gasten, maak het hen dan niet te moeilijk. Smart-casual is meestal de norm bij feestjes. Dat is feestkledij waar je je gemakkelijk in voelt. Voor dames een korte, meestal eenvoudige jurk afgewerkt met mooie accessoires en voor de heren een pak, eventueel gecombineerd met sneakers.” Een no-go is een vergezocht thema of een bepaalde kleur, want dan moet de gast op zoek naar een kledingstuk dat hij waarschijnlijk nog niet heeft.

“Ook bij de planning van het diner hou je rekening met je gasten. Je informeert op voorhand als er mensen zijn die bepaalde dingen niet eten of als er allergieën zijn. Zo vermijd je op de avond zelf dat je gasten iets niet lusten.

Hou de touwtjes in handen

De gastvrouw moet de touwtjes in handen houden tijdens het feest. “Bij het binnenkomen, moet ze de gasten aan elkaar voorstellen en het best er ook wat interessants bij vertellen, zodat de gasten iets hebben om over te babbelen. Je bent ook degene die de gasten een aperitief aanbiedt en die de eerste is om te beginnen met eten. Nog belangrijk voor de gastvrouw is dat ze ook blijft eten totdat de laatste gast klaar is. Zo stel je je gasten op hun gemak.”

Blijf altijd kalm

Waar de gasten zitten aan tafel is eveneens de taak van de gastvrouw. Zij bepaalt de plaatsen en ze houdt het gesprek gaande. “Er zijn bepaalde topics die je beter vermijdt tijdens het diner zoals ziektes, politiek, religie en roddels. Het is aan de gastvrouw om de conversatie naar een veilig onderwerp te loodsen. Ook als er onverwachte dingen gebeuren, zoals een gast die een vlek maakt op het tapijt of een vaas omstoot, moet de gastvrouw rustig blijven en benadrukken dat het niet erg is.” En als de gastvrouw beslist dat de avond voorbij is, dan mag ze dit ook subtiel duidelijk maken aan haar gasten. “Dit doet ze door bijvoorbeeld niets meer uit te schenken, de muziek uit te zetten of als het echt te lang duurt gewoon terloops vragen: ‘Hebben jullie morgen ook zo’n drukke dag?’.”

Neem je verantwoordelijkheid

Stel dat er iemand te diep in het glas heeft gekeken, dan is het aan de gastvrouw om een taxi te bellen of die persoon een bed aan te bieden. “Je bent verantwoordelijk voor je gasten, tot het einde van de avond. Daarom is het ook belangrijk dat je niet te veel drinkt zodat je alles in goede banen kan leiden.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier